De kijkcijfers van woensdag 26 december 2018 (SKO)
Matthijs van Nieuwkerk trok op Tweede Kerstdag veel bekijks met de aftrap van zijn jaarlijkse feestdagenserie Top 2000 a gogo. Er keken 754.000 mensen (15 procent) naar de uitzending op NPO 3. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Top 2000 a gogo staat nog altijd op het oude tijdslot van De Wereld Draait Door; de show is nooit meeverhuisd naar NPO 1. Die zender trok gisteren in de vooravond 768.000 kijkers (18 procent) met het circusfestival van Monte Carlo.
De grote winnaar op Tweede Kerstdag was De Slimste Mens met 1,3 miljoen kijkers (23 procent) op NPO 2. Veel mensen haakten na afloop af: Jezus van Nazareth trok erna slechts 302.000 kijkers (6 procent).
NPO 1 was de nummer twee op prime time met 938.000 kijkers (17 procent) voor het Kerst Muziekgala 2018. De Laatste 24 Uur trok aansluitend 684.000 kijkers (13 procent).
Het brons gaat naar RTL 4. Dat station liet met 467.000 kijkers (9 procent) voor Gooische Vrouwen 2 maar net SBS 6 achter zich, dat met Home Alone 3 een groep van 448.000 kijkers (8 procent) wist te vermaken.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 5 scoorde met Nanny McPhee and the Big Bang: 399.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Four Christmases: 311.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Glennis Grace-coverconcert: 283.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Ton Kas Jabroer: 279.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 208.000 kijkers,
- Veronica scoorde met A Very Harold and Kumar 3D Christmas: 95.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Circus van Monte Carlo (768.000), Top 2000 a gogo (754.000), Half acht nieuws (646.000), GTST (548.000), RTL Boulevard (469.000), Editie NL (463.000) en Elfsteden Zwemtocht (439.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (895.000), Shownieuws (566.000), Evenblij maakt vrienden (522.000) en 2Doc (327.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 15 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 10 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.