De kijkcijfers van vrijdag 14 december 2018 (SKO)
De laatste De Wereld Draait Door van het jaar 2018 trok vrijdagavond veel bekijks. De uitzending was goed voor bijna 1,3 miljoen kijkers (26 procent) op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De laatste DWDD van het jaar werd opgehangen aan het liedje Respect van Aretha Franklin, omdat zij altijd gedraaid wordt voorafgaand aan de uitzendingen. Alle vaste gasten van Matthijs van Nieuwkerk mochten vertellen voor wie zij allemaal respect hebben.
Veel gasten brachten een typisch BNNVARA-geluid ten gehore. Zo had Marc-Marie Huijbregts ongelooflijk veel respect voor Sylvana Simons en sprak Tim Hofman zijn respect uit voor asielzoekende kinderen.
Al met al was NPO 1 de grote winnaar in de vooravond. Op prime time deed Flikken Maastricht goede zaken met 1,4 miljoen kijkers (20 procent). Erica op Reis trok aansluitend 1 miljoen kijkers (16 procent).
De grote winnaar op prime time was niet NPO 1, maar RTL 4. The Voice of Holland trok ruim 1,7 miljoen kijkers (27 procent).
Het brons was voor NPO 2. De Slimste Mens scoorde bijna 1,3 miljoen kijkers (18 procent). How To Be Gay had er aansluitend slechts 277.000 (4 procent).
Veder keken de meeste mensen naar Veronica Inside, goed voor 491.000 kijkers (8 procent).
SBS 6 komt niet verder dan de vijfde plek. De Meldkamer haalde om half tien met 427.000 kijkers (7 procent) nog net een plek in de kijkcijfer top 25. Daaraan voorafgaand trok Wegmisbruikers 322.000 kijkers (5 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met De Meldkamer: 427.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Christmas Cottage: 277.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Louis Theroux: 207.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met WK Darts 2019: 204.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Criminal Minds: 179.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 98.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Gesprek met premier (931.000), RTL Boulevard (764.000) en Editie NL (689.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (956.000), RTL Late Night met Twan Huys (773.000), Eredivisie op vrijdag (762.000), Hart van Nederland (723.000) en Shownieuws (431.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en NPO 2 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.