De kijkcijfers van woensdag 25 april 2018 (SKO)
Masterchef Nederland is definitief een flop. De vierde aflevering van dit seizoen is woensdagavond onder de grens van 100.000 kijkers terechtgekomen: er keken 96.000 mensen naar Net5, goed voor een marktaandeel van 1,7 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De eerste drie afleveringen van Masterchef, dat elke maandag en woensdag te zien is, scoorden 287.000 kijkers (4,8 procent), 178.000 kijkers (3,5 procent) en 172.000 kijkers (2,9 procent), ook al magere cijfers.
MasterChef-jurylid Jonathan Zandbergen weet de lagere kijkcijfers van de kookwedstrijd vrijdag nogaan het mooie weer. “Ik ben onderdeel van het programma, maar als ik zo terugdenk aan afgelopen woensdag – kijk naar hoe we er nu bij staan – dan begrijp ik heel goed dat de mensen graag op het terras zaten. Dat deed ik zelf ook. Ik heb het later op de avond teruggekeken.”
Inmiddels blijkt dat toch wel een kulargument. Geen enkele andere toptienzender trok om half negen zó weinig kijkers dan Net5 met MasterChef.
Zusterzender SBS 6 had meer succes. Die was zijn grote concurrent RTL 4 woensdagavond voor de tweede week op rij de baas met de soap van André Hazes jr. Het kijkersaantal zakte weliswaar – mogelijk mede vanwege het voetbal – in van 660.000 kijkers (13 procent) naar 571.000 kijkers (10 procent), maar dat was nog steeds genoeg om RTL 4’s Opdienen of Afserveren te verslaan. Daar keken 524.000 mensen (9 procent) naar.
RTL 4 won om half negen wel van SBS 6: Love is in the Air scoorde 758.000 kijkers (13 procent), waar De wereld volgens 80-jarigen er 561.000 (10 procent) had.
De grote winnaar op prime time was Bayern München – Real Madrid met 1,3 miljoen kijkers (23 procent) op Veronica.
NPO 1 pakte zilver met DNA Onbekend (1,1 miljoen en 20 procent) en André Rieu op het Vrijthof 2017 (904.000 en 17 procent). Daarna volgen RTL 4 en SBS 6.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 8 scoorde met Georgia Rule: 270.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Zembla: 254.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met The Blacklist: 235.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Ouders uit de kast: 123.000 kijkers,
- Net5 scoorde met SamenWonen De Battle: 120.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Underworld Evolution: 115.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), GTST (986.000), Zesuurjournaal (903.000), EenVandaag (801.000), Tijd voor MAX (784.000), RTL Boulevard (744.000), Editie NL (682.000) en Met het mes op tafel (571.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (860.000), Hart van Nederland (696.000), Shownieuws (462.000), RTL Late Night (454.000) en de voetbalnabeschouwing (441.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en Veronica brons met 12 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS