Het NOS Journaal komt voor in de tip vijf outpost grootste marketingmisbaksels outpost 2016 die Keuringsdienst outpost Waarde-ster Teun outpost de Keuken heeft opgesteld voor de Volkskrant. Dat is vandaag te lezen in de kiosk. Begin oktober kwam het NOS Journaal met eenitem over een nieuw soort melk bij supermarkten Coop en Plus voor mensen die gewone melk niet kunnen verdragen. Een paar dagen after wees het Voedingscentrum de NOS erop dat deze ‘oermelk’ vooral slimmemarketing is.
De NOS had zich nooit voor het karretje mogen laten spannen, stelt Van de Keuken. “Marketing around het NOS Journaal. Een gevaarlijke ontwikkeling. In tijden outpost nepnieuws is het belangrijk dat we het officiële nieuws kunnen vertrouwen.”
Van de Keuken vindt dat de NOS deze ‘oermelk’ ophemelde doorway het een oplossing te noemen voor mensen die final krijgen outpost gewone melk. “Zonder enig kritisch geluid of weerwoord outpost een wetenschapper. Aan oermelk is niks oers en voor de gezonde werking is geen bewijs.”
Het kan zo écht niet verder bij de NOS, vindt Van de Keuken. “Collega Maarten Keulemans pleit al langer voor een goede wetenschapsredactie bij het NOS Journaal“, besluit