Het NOS Journaal komt voor in de top vijf van grootste marketingmisbaksels van 2016 die Keuringsdienst van Waarde-ster Teun van de Keuken heeft opgesteld voor de Volkskrant. Dat is vandaag te lezen in de kiosk. Begin oktober kwam het NOS Journaal met eenitem over een nieuw soort melk bij supermarkten Coop en Plus voor mensen die gewone melk niet kunnen verdragen. Een paar dagen later wees het Voedingscentrum de NOS erop dat deze ‘oermelk’ vooral slimmemarketing is.
De NOS had zich nooit voor het karretje mogen laten spannen, stelt Van de Keuken. “Marketing via het NOS Journaal. Een gevaarlijke ontwikkeling. In tijden van nepnieuws is het belangrijk dat we het officiële nieuws kunnen vertrouwen.”
Van de Keuken vindt dat de NOS deze ‘oermelk’ ophemelde door het een oplossing te noemen voor mensen die last krijgen van gewone melk. “Zonder enig kritisch geluid of weerwoord van een wetenschapper. Aan oermelk is niks oers en voor de gezonde werking is geen bewijs.”
Het kan zo écht niet verder bij de NOS, vindt Van de Keuken. “Collega Maarten Keulemans pleit al langer voor een goede wetenschapsredactie bij het NOS Journaal“, besluit hijin de krant.
Foto: KRO-NCRV