De kijkcijfers van zondag 17 december 2017 (SKO)
De finale van het vierde seizoen van de Frits Sissing-show Maestro trok zondagavond 2,319 miljoen kijkers (32 procent) naar NPO 1. Daarmee verbetert het programma zijn eigen record van twee weken geleden met 2.000 kijkers meer. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Maestro-finale is gewonnen door Maartje van de Wetering uit Den Bosch, bekend van de serie Flikken. Ze treedt in de voetsporen van Lenette van Dongen, Spike en Leona Philippo.
Vorig jaar trok de finale van Maestro 3, in maart, bijna 1,9 miljoen kijkers. De eerste finale in in 2012 was goed voor bijna 1,6 miljoen kijkers en de tweede finale in 2014 deed ruim 1,3 miljoen kijkers.
Direct na Maestro keerde Dit Was Het Nieuws met succes terug op de buis. Er keken 1,5 miljoen mensen (25 procent) naar de comeback.
RTL 4 bood tussen acht en half tien het meest bekeken alternatief met All You Need Is Love, dat 1,1 miljoen kijkers (16 procent) scoorde. Daarna stortte de zender in met de Humberto Tan-show The Big Music Quiz, dat 495.000 kijkers (9 procent) trok. Het was een herhaling van de avond ervoor.
Waar RTL 4 het meest bekeken alternatief was voor NPO 1 gedurende de eerste helft van prime time, was SBS 6 dat gedurende de tweede helft. Stegeman op de Bres wist 733.000 kijkers (12 procent) te vermaken. Daaraan voorafgaand trok Wegmisbruikers 551.000 kijkers (8 procent).
De nummer vier op prime time was Net5 met de film Pitch Perfect 2, goed voor 424.000 kijkers (6 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met WK Darts 2018: 375.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met De Ondergang van de Imhoff: 333.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Voetbalmaffia: 301.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Lethal Weapon: 214.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI New York: 171.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Expeditie Robinson: 159.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,3 miljoen), Studio Sport (962.000), Half Acht Nieuws (839.000), RTL Boulevard (486.000) en Chocolade Show (467.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (1 miljoen), Shownieuws (708.000), Studio Voetbal (637.000) en Nieuwsuur (477.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL