De kijkcijfers van zaterdag 24 november 2018 (SKO)
De Linda de Mol-show Oh Wat Een Jaar is met succes teruggekeerd op de buis. De opener van het tweede seizoen trok zaterdagavond bijna 1,5 miljoen kijkers (24 procent) naar RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is wel de minst bekeken score van Oh Wat Een Jaar tot nu toe. Vorig jaar keken er gemiddeld 1,8 miljoen mensen naar het programma en werd er op het hoogtepunt maar liefst 2,1 miljoen kijkers gescoord. Toch is de show ook met deze score de winnaar op prime time.
De nummer twee op prime time was de aansluitend uitgezonden Art Rooijakkers-show Praat Nederlands Met Me. Daar keken ruim 1,3 miljoen mensen (24 procent) naar.
Het zilver is voor NPO 1. De Harm Edens-show De TV Kijker van het Jaar kon rekenen op 996.000 kijkers (17 procent), waarna Sanne Wallis de show er 590.000 (10 procent) had. Emmen op 1 trok aansluitend 453.000 kijkers (8 procent).
De laatste plek op het erepodium is voor NPO 3. Die zender rok met Trapped een publiek van 474.000 kijkers (8 procent).
Verder keken de meeste mensen naar de film San Andreas op Veronica, goed voor 374.000 kijkers (7 procent).
SBS 6 stelt ernstig teleur met slechts 199.000 kijkers (3 procent) voor de groots opgezette show Dance as One.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Vanity Fair: 303.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Dr. Bull: 265.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts Players Championship Finals: 200.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Dance as One: 199.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 156.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Helden van hier in de lucht: 110.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (984.000), Half Acht Nieuws (836.000), RTL Boulevard (606.000), Sinterklaasjournaal (571.000) en Eigen Huis Tuin (571.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,3 miljoen), Hart van Nederland (578.000), Nieuwsuur (504.000) en Het Perfecte Plaatje (471.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 6 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.