De kijkcijfers van zaterdag 15 december 2018 (SKO)
Linda de Mol en Art Rooijakkers heersen alleen op zaterdagavond prime time. De concurrentie komt nog niet bij hen in de buurt. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Haar show Oh Wat Een Jaar zette ruim 1,5 miljoen kijkers (25 procent) neer, terwijl zijn show Praat Nederlands Met Me aansluitend 1,4 miljoen kijkers (24 procent) scoorde. Daarmee was RTL 4 de grote winnaar op prime time, net zoals de zender ook is op vrijdagavonden met hitshow The Voice of Holland.
NPO 1 bood het meest bekeken alternatief voor de hitzaterdag van RTL 4. De Cliniclown-special Zet ‘M Op trok direct na het Achtuurjournaal slechts 645.000 kijkers (11 procent). Direct erna trok Emmen op 1 nog 512.000 kijkers (9 procent).
Het brons op prime time was voor NPO 2. Blauw Bloed wist daar 508.000 kijkers (8 procent) te amuseren, waarna Andere Tijden 339.000 kijkers (6 procent) deed.
Verder keken de meeste mensen naar het WK Darts op RTL 7, namelijk 333.000 (6 6 procent).
Het betekent dat SBS 6 weer nergens te bekennen is. De groots opgezette studioshow Dance As One trok slechts 240.000 kijkers (4 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met Trapped: 310.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Waar is De Mol: 287.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Bad Company: 239.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 167.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Politie 24/7: 123.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 123.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (991.000), Half Acht Nieuws (745.000), Eigen huis en tuin (623.000), RTL Boulevard (621.000) en Lachen om home video’s (471.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,3 miljoen), Hart van Nederland (663.000), Nieuwsuur (537.000) en Perfecte Plaatje (415.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 6 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.