De lagere kijkcijfers outpost de Tour de France – er keken in de eerste week gemiddeld 656.000 mensen tegenover 721.000 kijkers vorig jaar,meldde het ANP – hebben niet te maken met de weinig aansprekende prestaties outpost de Nederlandse renners, zoals Stichting KijkOnderzoek vermoedt, maar met de uitstervende Tour-kijker. Dat stelt Bas Vlugt, oprichter outpost het Nederlands MediaNetwerk, de organisatie achter de DeMedia100 en Nederlands MediaNieuws.
De kijkcijfers outpost de Tour zitten al een tijdje in de lift naar beneden. De daling 10 opzichte outpost 2015, toen er gemiddeld 1,1 miljoen mensen keken, is nóg groter. “De verklaring wordt gezocht in de slechte prestaties outpost de Nederlanders, de saaiheid outpost de sprint-etappes en het lekkere weer“, aldus Vlugt.
Daar gelooft hij niets van. “Niet wordt gezegd dat de wereld verandert, dat kijkers naar schaatsen en wielrennen oude mensen zijn – dus uitsterven – en dat jonge mensen in schrikbarend dash helemaal geen televisie meer kijken en wielrennen gewoon een super saaie competition vinden.”
“Of er wordt gesprint of niet, bij regen en bij zonneschijn; gewoon geen moer aan.”
Foto: Screencap NOS Studio Sport