De kijkcijfers van zaterdag 23 september 2017 (SKO)
De kijkcijfers van de BN’er-realityshow Kroongetuige met Monic Hendrickx als presentator zitten in de lift naar beneden. De vierde aflevering trok gisterenavond 526.000 kijkers (11 procent) naar RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Kroongetuige was al vanaf de eerste aflevering niet echt een hit. De show trapte af met 780.000 kijkers, zakte daarna naar 660.000 kijkers en zat vorige week op 679.000 kijkers. Nu zijn de kijkcijfers dus weer verder omlaag gegaan.
Aan de lead-in kan het niet liggen: Dance Dance Dance was met ruim 1,3 miljoen kijkers (24 procent) de winnaar op prime time. Vorige week keken er 1,5 miljoen mensen.
NPO 1 bood het meest bekeken alternatief: Het Beste Brein van Nederland kwam uit op 1,1 miljoen kijkers (20 procent). Aansluitend kwam Dwars Door De Week uit op 766.000 kijkers (15 procent).
De nummer drie op prime time, na NPO 1 en RTL 4, was NPO 2 met Verborgen Verleden, goed voor 601.000 kijkers (11 procent). Aansluitend trok Andere Tijden 431.000 kijkers (8 procent).
Naar Jeroen van der Boom op SBS 6 keek weer geen hond. Zijn programma Wedden Dat Ik Het Kan kwam niet verder dan 392.000 kijkers (7 procent). De Mensenkennis-herhaling trok aansluitend 448.000 kijkers (8 procent).
De zes andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 206.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Rizzoli and Isles: 204.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 163.000 kijkers,
- Veronica scoorde met 21 Jump Street: 148.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Foute Vrienden: 103.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Murdered By My Father: 98.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), Kassa (996.000), EenVandaag (794.000), Half Acht Nieuws (731.000), RTL Boulevard (441.000), Blauw Bloed (436.000) en Lachen Om Home Video’s (409.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,4 miljoen), Studio Sport (752.000), Hart van Nederland (657.000), Nieuwsuur (584.000), Kroongetuige (526.000) en Shownieuws (461.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL