De kijkcijfers van vrijdag 25 november 2016 (SKO)
Het knuffelexperiment van Paul Witteman is geen kijkcijferhit. De eerste aflevering van zijn programma Witteman Ontdekt: Het Geluk trok vrijdagavond slechts 295.000 kijkers naar NPO 3, goed voor een marktaandeel van 4,5 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Lead-in Twee Voor Twaalf wist wél te scoren tegenover The Voice of Holland. De quiz kwam uit op 741.000 kijkers (12 procent). Nieuwsuur ná de Witteman-show was goed voor 490.000 kijkers (8 procent).
Witteman gaat in zijn eerste tv-reeks op zoek naar geluk. In de eerste aflevering deed hij dingen die buiten zijn comfortzone liggen, zoals optreden in stand-up comedy-club Toomler en zich door wildvreemde mensen te laten omhelzen.
Witteman: “De deur ging open en dan kwam een mij onbekende man of vrouw binnen. Die ging gedurende een minuut met mij knuffelen. En dan kwam de volgende weer binnen. Er mocht ook niet bij gesproken worden. Ik werd er bijna duizelig van, maar het was ook… Ik knuffel nooit. Het zit niet in mijn aard.”
De grote winnaar op vrijdagavond prime time blijft The Voice of Holland met ditmaal ruim 2,5 miljoen kijkers (39 procent). De meest bekeken alternatieven blijven Witse en Eén tegen 100 op NPO 1, goed voor 1,3 miljoen (20 procent) en 1,2 miljoen kijkers (18 procent).
NPO 2 was de nummer drie op prime time met Twee Voor Twaalf en Nieuwsuur. De enige andere primetime-titel met een plek in de kijkcijfer top 25 is de Top 2000 Quiz met 563.000 kijkers (9 procent) op NPO 3.
SBS 6 moest genoegen nemen met 322.000 kijkers (5 procent) voor Roy Donders en 232.000 kijkers (4 procent) voor Oh Obesitas.
Op de kleine RTL- en SBS-zenders was de RTL 7-hit Voetbal Inside het meest in trek met 398.000 kijkers (6 procent). Zusterzender RTL 5 zakte volledig door het ijs met slechts 49.000 kijkers (0,8 procent) voor Ibiza 24/7. Daarmee scoorde de zender nog slechter dan RTL 8.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), GTST (1,5 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (979.000), Zesuurjournaal (978.000), RTL Boulevard (870.000), Gesprek met premier (862.000), Editie NL (748.000), Met Het Mes Op Tafel (582.000) en Sinterklaasjournaal (579.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (1,5 miljoen), Hart van Nederland (794.000), Pauw (644.000), Eredivisie op vrijdag (642.000), het late RTL Nieuws (632.000) en Shownieuws (580.000) het meest in trek.
RTL 4 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 20 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL