De kijkcijfers van zondag 12 augustus 2018 (SKO)
De NPO 3-show Ranking the Stars kwam zondagavond voor het eerst dit seizoen door de grens van vierhonderdduizend kijkers heen. De vijfde aflevering trok 414.000 kijkers (10 procent) en daarmee noteerde de show een seizoensrecord. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Paul de Leeuw-show was veel meer in trek dan Zomergasten, waarin af en toe ook een BN’er te gast is. Gisteren was Marleen Stikker te gast en kwam het programma uit op 244.000 kijkers (5 procent).
Voorafgaand aan Ranking the Stars trok NPO 3 ruim 1 miljoen kijkers (22 procent) met het EK Atletiek. Daarmee was de zender de grote winnaar op prime time.
Het zilver was voor NPO 1. Tussen Kunst en Kitsch scoorde 1 miljoen kijkers (21 procent) en Blue Planet 2 trok aansluitend 747.000 kijkers (15 procent).
RTL 4 pakte brons met Het Beste van Got Talent Worldwide, goed voor 531.000 kijkers (11 procent).
Verder keken er vooral veel mensen naar SBS 6. Handhavers noteerde 452.000 kijkers (10 procent). Wegmisbruikers trok daarvoor 372.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Zomergasten: 244.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Crime Scene Investigation: 206.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Six Days Seven Nights: 191.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Killing Them Softly: 160.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Blade 2: 120.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Lekker Slim: 118.000 kijkers.
Vooravond en late avond
In de vooravond trokken Studio Sport Eredivisie (1,9 miljoen), Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Studio Sport (924.000), Europese Kampioenschappen (714.000), Half Acht Nieuws (647.000) en RTL Boulevard (306.000) het meest bekijks.
Op de late avond waren Studio Voetbal (746.000), Hart van Nederland (694.000), Shownieuws (521.000), The Best of The Voice Worldwide (443.000) en Ranking the Stars (414.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, NPO 3 pakte zilver met 11 procent en RTL 4 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.