De kijkcijfers van donderdag 19 juli 2018 (SKO)
De kijker heeft totaal geen interesse in de stokoude afleveringen van Goede Tijden Slechte Tijden die deze zomer in willekeurige volgorde worden uitgezonden om acht uur. GTST Classics trekt het avondgemiddelde van RTL 4 behoorlijk naar beneden. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. GTST Classics trok gisterenavond om acht uur slechts 296.000 kijkers (6,9 procent). Ter vergelijking: voorafgaand trok het Half Acht Nieuws een publiek van 648.000 kijkers (16,5 procent).
Het plan om deze zomer stokoude afleveringen van GTST te gaan herhalen in de zomerstop van de soapserie kwam vrij laat. Eerst was er het idee om Het Italiaanse Dorp: Ollolai uit te gaan zenden op dit tijdslot, maar dit programma heeft nu succes om half tien. Later was er het plan om herhalingen van Foute Vrienden uit te zenden.
GTST Classics volgt op eerdere GTST-vervangers als Ik Kom Bij Je Eten van 2009 tot 2012, Benidorm Bastards-herhalingen in 2013, de GTST Quiz met Carlo Boszhard in 2014, Wie Doet De Afwas in 2015, de dure soapflop Nieuwe Tijden in 2016 en Wie Doet De Afwas-herhalingen in 2017.
De grote winnaar op prime time was NPO 2, dankzij De Slimste Mens, goed voor 1 miljoen kijkers (22 procent).
Verder deed vooral NPO 1 het goed: de Britse Heel Holland Bakt noteerde 792.000 kijkers (17 procent), waarna Hoe Heurt Het Eigenlijk er 652.000 (15 procent) had.
Het brons op prime time was voor RTL 4. Die zender noteerde met Het Italiaanse Dorp: Ollolai 624.000 kijkers (14 procent).
Verder was met name SBS 6 in trek. Undercover in Nederland was om half tien goed voor 453.000 kijkers (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Criminal Minds: 304.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Hang Em High: 299.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Prince and Me: 285.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Agatha Christies Poirot: 244.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Beachvolleybal EK: 204.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Lekker Slim: 89.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Gevoel van de Vierdaagse (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Sportjournaal (984.000), Half Acht Nieuws (723.000), RTL Boulevard (492.000), Editie NL (393.000) en Utopia (348.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Avondetappe (993.000), Jinek (780.000), Hart van Nederland (660.000) en Shownieuws (434.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.