De kijkcijfers van vrijdag 9 december 2016 (SKO)
De kijkcijfers van The Voice of Holland 7 zijn vrijdagavond wat ingezakt. De tweede battle-aflevering noteerde ruim 2,4 miljoen kijkers (37 procent) op RTL 4, de minst bekeken aflevering van dit seizoen tot nu toe. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het is de minst bekeken aflevering sinds de halve finale van The Voice of Holland 6 afgelopen januari. Daar keken ruim 1,9 miljoen mensen naar, de minst bekeken halve finale ooit. Dit seizoen is The Voice weer wat opgekrabbeld.
De battle-ronde van The Voice of Holland 7 begon vorige week nog ruim 2,7 miljoen kijkers (40 procent). Daarmee is het de meest bekeken battle-aflevering sinds de battle-ronde van The Voice of Holland 4 in het jaar 2013.
The Voice verraste aan het begin van het huidige seizoen door met de derde auditie-aflevering ruim 2,9 miljoen kijkers te scoren. Dat is de meest bekeken aflevering sinds de auditieronde van het vierde seizoen in oktober 2013.
Het vijfde en zesde seizoen van The Voice of Holland waren iets minder in trek. Het huidige zevende seizoen is tot nu toe populairder.
NPO 1 bood het meest bekeken alternatief voor The Voice met DWDD University, goed voor bijna 1,1 miljoen kijkers (16 procent). De nummer drie op prime time was Twee Voor Twaalf met 821.000 kijkers (12 procent) op NPO 2.
De enige andere prime-time-titels in de kijkcijfer top 25 waren de Katja Schuurman-show Van A Naar B met slechts 694.000 kijkers (11 procent) op NPO 1 en Nieuwsuur met 511.000 kijkers (9 procent) op NPO 2.
Na Twee Voor Twaalf trok NPO 2 een magere 312.000 kijkers (5 procent) met Witteman Ontdekt, NPO 3 scoorde 132.000 kijkers (2 procent) met Padoem Patsss, RTL 5 kwam uit op 89.000 kijkers (1 procent) voor Ibiza 24/7 en RTL 7 trok 426.000 kijkers (7 procent) met Voetbal Inside.
SBS 6 moest genoegen nemen met 448.000 kijkers (7 procent) voor Roy Donders en 337.000 kijkers (5 procent) voor Oh Obesitas.
Veronica, Net5 en RTL 8 (van groot naar klein op prime time) scoorden tussen de 306.000 en 203.000 kijkers met buitenlandse films en series.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), GTST (1,6 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Gesprek met premier (975.000), RTL Boulevard (891.000), Editie NL (734.000), Met Het Mes Op Tafel (638.000) en Utopia (506.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (1,5 miljoen), Hart van Nederland (824.000), Pauw (717.000), Shownieuws (628.000), Eredivisie op vrijdag (606.000) en het late RTL Nieuws (575.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 28 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS