De kijkcijfers van zaterdag 29 december 2018 (SKO)
Ruim een jaar na de lancering weten steeds meer kijkers de weg naar de weekend-Boulevard te vinden. Waar er in de beginperiode soms maar 300.000 kijkers werd gescoord, worden de scores nu steeds aanzienlijker. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. RTL Boulevard wist zaterdagavond 818.000 kijkers (17 procent) te amuseren na afloop van Eigen Huis Tuin (580.000 en 13 procent). Daarmee is het de meest bekeken weekendeditie van de showrubriek ooit.
Hoewel de pit uit het programma is, weten veel kijkers RTL Boulevard nog steeds te waarderen. De showrubriek heeft nog ruim een week lang het rijk alleen, voordat de man die Boulevard groot maakte, Albert Verlinde, terugkeert met een eigen programma bij concurrent SBS 6.
RTL 4 deed ook op prime time goede zaken. In dat tijdvak was ze zelfs de meest bekeken zender dankzij de Linda de Mol-show Oh Wat Een Jaar, goed voor 1,7 miljoen kijkers (26 procent). Aansluitend trok de show Amhali van Najib Amhali 793.000 kijkers (15 procent).
NPO 1 bood het meest bekeken alternatief met Heer en Meester (887.000 kijkers en 13 procent) en Ik Vertrek (1,2 miljoen en 20 procent).
Het brons op prime time is voor RTL 7. Dat station trok met het WK Darts een publiek van 649.000 kijkers (10 procent).
Verder was NPO 2 het meest in trek. De Nationale Wetenschapsquiz wist 584.000 kijkers (9 procent) te bekoren.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Despicable Me 2: 421.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Springfloden: 354.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Heat: 253.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 243.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Politie 24/4: 200.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI New York: 167.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Top 2000 a gogo (885.000), RTL Boulevard (818.000), Olympische Spelen Jaaroverzicht (631.000) en Eigen Huis Tuin (580.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport (683.000), Hart van Nederland (646.000), Nieuwsuur (606.000) en Evenblij met het oudejaar (418.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 18 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 16 procent en RTL 7 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.