De kijkcijfers van vrijdag 31 mei 2019 (SKO)
Love Island heeft een dramatische eerste week achter de rug. Het programma begón al slecht, maar de kijkcijfers van de vijfde aflevering op vrijdagavond zijn wel héél erg droevig. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na 228.000 kijkers (4,5 procent), 204.000 kijkers (3,8 procent), 160.000 kijkers (3,4 procent) en 111.000 kijkers (2,4 procent) voor de eerste vier afleveringen, trok de laatste Love Island-aflevering van de week vrijdagavond 79.000 kijkers (1,8 procent) naar RTL 5.
Love Island is elke werkdag op prime time te zien bij RTL 5. Na de eerste aflevering was één ding duidelijk: de kijkcijfers moeten omhoog. Dat is niet gelukt. De weekafsluiter trok 65 procent minder kijkers dan de weekopener en 60 procent minder marktaandeel. Al met al keken er deze week gemiddeld 156.000 mensen naar het programma.
De grootste concurrent van Love Island lijkt het mooie weer. Om 20.30 uur zijn met name veel jongeren nog buiten. Wellicht was het beter geweest om het programma dagelijks om 22.30 uur te programmeren, ná zonsondergang.
De meeste mensen keken op prime time naar All Together Now op RTL 4, goed voor 896.000 kijkers (20 procent).
Het meest bekeken alternatief was te zien op NPO 1: Polizei Potsdam kwam uit op 714.000 kijkers (17 procent). Aansluitend trok TV Show een povere 577.000 kijkers (13 procent) en Het Eeuwige Leven van Jan Mulder 346.000 kijkers (9 procent).
NPO 2 pakt brons: In De Voetsporen Van D-Day noteerde 542.000 kijkers (12 procent). De Reis van de D-Day Vlag trok ervoor 397.000 kijkers (9 procent).
Verder keken de meeste mensen naar It Takes op SBS 6. Dat programma wist 507.000 kijkers (12 procent) te bekoren.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 286.000 kijkers,
- Veronica scoorde met xXx Return of Xander Cage: 266.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Hansel and Gretel Witch Hunters: 243.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Vreemdgaan met Filemon: 119.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met De Andere Kant van Nederland: 108.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Panic Room: 80.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Half acht nieuws (833.000), GTST (703.000), Zesuurjournaal (689.000), M (654.000), EenVandaag (649.000), RTL Boulevard (577.000), Editie NL (495.000) en Sportjournaal (476.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (802.000), De Zwakste Schakel (768.000), Hart van Nederland (689.000), Journaal laat (632.000), Nieuwsuur (586.000) en Shownieuws (512.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.