John de Mol heeft vandaag de naam onthuld van zijn nieuwe Nederlandse mediabedrijf: Talpa Network. Hier gaan onder meer de tv-zenders SBS 6, Net5, Veronica en SBS 9, de radiozenders Radio 538, Sky Radio, Radio 10 en Radio Veronica en de online merken JUKE en KIJK in op. Dat heeft Talpa laten weten. De Mol wilde zijn bedrijf eigenlijk de Talpa Media Group noemen. “Die was eigenlijk al rond, tot de afkorting in beeld kwam“, grapte de mediatycoon tijdens de presentatie.
Nederlandse content, waarmee men zich kan onderscheiden van internationale partijen, wordt bij Talpa Network de rode draad door alle media en activiteiten heen met als doel zowel de consument als de adverteerder meer te bieden.
John de Mol: “Het medialandschap en het mediagedrag van de consument veranderen. Op dit moment kunnen wij met een nieuw type mediabedrijf, Talpa Network genaamd, voorsorteren op de kansen die ons nog relevanter maken voor de kijkers, luisteraars en gebruikers van onze content.”
“Wij geloven dat over alle kanalen heen content de driver is. Meer dan ooit kun je met content verhalen vertellen en mensen betrekken en verbinden, maar wel steeds meer op de tijd en plaats die de consument bepaalt. Daarom willen we altijd zichtbaar, hoorbaar en bereikbaar zijn.”
“Met dit lokale netwerk zijn wij waar en wanneer dat het beste uitkomt voor de consument. Daar geloven wij in en daar gaan wij de komende jaren ook substantieel in investeren. Het is misschien gek, maar niet minder waar: in dit land is Talpa het enige grote mediabedrijf dat volledig Nederlands is. Op basis van dat feit durf ik te beweren dat wij de markt als geen ander kennen.”
Naam SBS Broadcasting verdwijnt
In aanloop naar de lancering van Talpa Network, was de eerste stap de start van Talpa Radio. Met 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica worden wekelijks meer dan 7 miljoen mensen bereikt. Daarna kwam de volledige overname van SBS Broadcasting, dat verder zal gaan onder de naam Talpa TV.
De vier commerciële tv-zenders SBS6, Net5, Veronica en SBS9 hebben een gezamenlijk bereik van ruim 90 procent van alle Nederlanders (13 jaar en ouder). Al deze mediamerken hebben digitale extensies met online (video)content en sommige merken brengen ook events voort.
Met het video on demand-platform KIJK en muziekdienst JUKE wordt verder ingespeeld op de behoefte van het uitgesteld of vooruit consumeren van content. Daarnaast bevat Talpa Network het multi channel network Social1nfluencers, waarvan de 160 content creators gezamenlijk miljoenen jonge volgers op YouTube hebben.
VakantieVeilingen en VoetbalTV
De Mol lanceert een nieuwe e-commerce-tak. Hiervoor wordt een basis gelegd met de overname van Emesa, bekend van sites als VakantieVeilingen, ActievandeDag en TicketScout.
Een andere primeur is VoetbalTV, een samenwerking met de KNVB. Op dit platform zijn straks amateurwedstrijden live te volgen en clips hiervan te delen met familie en vrienden.
Deze en nog meer activiteiten zijn vanaf nu verdeeld over de zes pijlers van Talpa Network: Talpa Events, Talpa TV, Talpa Radio, Talpa Social, Talpa Digital en Talpa e-Commerce.
Meerwaarde
De meerwaarde voor de consument bestaat uit meer Nederlandse content, meer unieke en complete ervaringen en meer gemak, maar ook de adverteerder wordt meerwaarde geboden, aldus Talpa. “Talpa Media Solutions van Talpa Network is één loket waar bedrijven hun merk- en marketinguitdagingen kunnen neerleggen voor conventionele én moderne, crossmediale oplossingen.”
“Talpa Network is meer dan de optelsom van de mediamerken, het is een netwerk waarbij de grenzen tussen media wegvallen en waar nieuwe mogelijkheden ontstaan.”
Foto: Talpa