Mediatycoon John de Mol koopt Sanoma uit bij SBS. Waar hij nu nog eenderde van alle aandelen bezit, is hij straks de enige eigenaar. Dat maakt De Mols bedrijf Talpa binnenkort bekend, vertellen ingewijden vandaag aan het AD. Het lijkt erop dat het De Mol niet gaat lukken om de Telegraaf Media Groep in zijn bezit te krijgen en daarom richt hij zijn pijlen volgens het AD op SBS. “Zonder Sanoma heeft hij alle ruimte om met de tv-zenders te doen wat hij wil. Mét Sanoma was die zeggenschap beperkter.”
SBS werd in 2011 eigendom van Sanoma en Talpa. Het bedrijf werd voor ruim een miljard euro gekocht.
De samenwerking tussen Sanoma en Talpa verliep lange tijd echter zeer stroef. Waar Sanoma gewoon goede kijkcijfers wil, heeft De Mol nóg een belang: SBS is de proeftuin voor zijn tv-productiebedrijf. Talpa wilde meer geld in SBS investeren, Sanoma wilde de geldkraan dichthouden.
Op het hoogtepunt van de ruzie tussen Sanoma en Talpa, in 2014, gaf De Mol aan het uitkopen van Sanoma als een serieuze optie te zien. “Ik kan leven met het model dat Sanoma zegt momenteel andere prioriteiten te hebben en daarom toch haar belang verkoopt.”
“Als zij het niet willen verkopen, maar wel tot een juiste samenwerking willen komen, waarbij er besef is dat in SBS geïnvesteerd moet worden, vind ik het ook prima. Je kan bij mij alle kanten op.”
De geruchten over een breuk gingen al langer. In februari zei De Mol nog: “Ik heb altijd het gevoel gehad: mede-aandeelhouder Sanoma zit niet voor eeuwig in SBS. Maar dat zal moeten blijken.”
Foto: tv-beelden