De kijkcijfers van woensdag 14 november 2018 (SKO)
Het tweede seizoen van de Jeroen van der Boom-show De Designdroom is woensdagavond erg magertjes van start gegaan op SBS 6. Er keken vanaf half tien slechts 197.000 mensen (3,6 procent) naar het door IKEA gesponsorde programma. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Gemiddeld genomen is SBS 6 de derde zender van het land, maar tijdens het programma van Jeroen van der Boom was de zender de nummer acht. Al met al dus een vrij dramatische start.
De Designdroom is een wedstrijd tussen interieurdesigners. Het tweede seizoen is iets anders dan het eerste seizoen, omdat er nu alleen nog maar professionals meedoen als kandidaten. “Waardoor het niveau nog hoger ligt.”
De lead-in van het programma was de realityserie met Dries Roelvink. Daar keken 529.000 mensen (9 procent) naar. Daardoor was SBS 6 toch nog de nummer vier op prime time.
De winnaar was RTL 4 met Het Perfecte Plaatje en Van der Vorst ziet sterren. Beide programma’s trokken precies 986.000 kijkers, goed voor respectievelijk 17 en 18 procent marktaandeel.
Daarna volgt Veronica met een mooie 632.000 kijkers (12 procent) voor de film Parker.
NPO 1, gewoonlijk de grote winnaar op prime time, trok weinig bekijks met De Grootste Bijbel van Nederland. Er zaten slechts 569.000 mensen (10 procent) klaar.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Zembla: 389.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 389.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Genaaid: 348.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Boxing Stars: 282.000 kijkers,
- Net5 scoorde met House Rules NL: 278.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Grand Slam of Darts: 222.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), GTST (1 miljoen), RTL Boulevard (844.000), Sinterklaasjournaal (829.000), Editie NL (718.000) en Met Het Mes Op Tafel (709.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (758.000), Nieuwsuur (579.000), Journaal Laat (548.000), Hart van Nederland (499.000) en RTL Late Night met Tan Huys (473.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 19 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en Veronica brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.