De kijkcijfers van zaterdag 25 maart 2017 (SKO)
De nieuwe RTL 4-show Janzen Van Dijk wist zaterdagavond ook tegenover het voetbal op NPO 1 veel kijkers te bekoren. De tweede aflevering kwam uit op bijna 1,2 miljoen kijkers, goed voor 19 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De show van Chantal Janzen en Wendy van Dijk begon vorige week met bijna 1,4 miljoen kijkers (24 procent). Deze week levert het programma wat kijkers in, maar de concurrentie met het voetbal was dan ook hevig.
De WK-kwalificatiewedstrijd Bulgarije – Nederland, dat eindigde in een drama voor Oranje, was met 2,5 miljoen kijkers (40 procent) de winnaar van de avond. Vorige week trok NPO 1 nog geen miljoen kijkers met cabaret van Pieter Derks.
Vanwege het voetbal begon het nieuwe seizoen van De Kwis niet op prime time, maar op de late avond, namelijk pas om 23.15 uur. De aftrap wist toch nog bijna 1,1 miljoen kijkers (33 procent) te boeien.
RTL 4 trok na Janzen Van Dijk een ietwat magere 844.000 kijkers (15 procent) met de dierenquiz Het Zijn Net Mensen.
De nummer drie op prime time was NPO 2: Verborgen Verleden noteerde 521.000 kijkers (8 procent), Andere Tijden kwam aansluitend uit op 305.000 kijkers (5 procent), waarna Nieuwsuur 386.000 kijkers (6 procent) scoorde.
Alle andere top-tienzenders scoorden marginale kijkcijfers met films en drama: SBS 6 scoorde bijna 300.000 kijkers en NPO 3, RTL 5, RTL 7, RTL 8, Net5 en Veronica kwamen in geen geval verder dan ruim 200.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Kassa (1,1 miljoen), de voetbalvoorbeschouwing (1 miljoen), Zesuurjournaal (808.000), EenVandaag (789.000), Eigen huis en tuin (738.000), RTL Woonmagazine (654.000) en Lachen Om Home Video’s (493.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,7 miljoen), De Kwis (1,1 miljoen), Koot en Bie zetten de pruimen op sap (707.000), Hart van Nederland (524.000) en Shownieuws (466.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 35 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en NPO 2 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: NOS