De kijkcijfers van woensdag 26 april 2017 (SKO)
Het interview met koning Willem-Alexander ter ere van zijn vijftigste verjaardag trok woensdagavond erg veel bekijks. De uitzending op NPO 1 trok 3,2 miljoen kijkers (48 procent), terwijl de uitzending op RTL 4 gelijktijdig 1,1 miljoen kijkers (17 procent) scoorde. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het gesprek tussen koning Willem-Alexander en Wilfried de Jong wist in totaal dus 4,3 miljoen kijkers te bekoren. Van alle kijkers op prime time, stemde 65 procent af op het interview.
Dit soort kijkcijfers worden in dit moderne tijdperk nauwelijks gehaald. Alleen uitzendingen van ‘s lands grootste tv-hit Boer Zoekt Vrouw of bepaalde voetbalwedstrijden weten de grens van 4 miljoen kijkers te passeren.
Direct na het interview bracht NPO 1 de ‘keukentafelkroniek’ Het Huis van De Koning op de buis. Daar keken 1,8 miljoen mensen (32 procent) naar. RTL 4 trok aansluitend 830.000 kijkers (14 procent) met Hotel Syndroom.
De eerste uitgebreide nabeschouwing op het interview was in Nieuwsuur, dat een kwartier na het einde van het interview begon op NPO 2. Daar keken 500.000 kijkers (9 procent) naar.
De derde zender op prime time was RTL 7, dat met de film Red 2 een publiek van 385.000 kijkers (6 procent) wist te vermaken.
Buiten SBS 6 en Net5 om scoorden alle andere zenders op prime time rond de 100.000 kijkers of eronder. De SBS 6-combi Hart in Aktie en Smerige Zaken noteerde 362.000 (6 procent) en 343.000 kijkers (5 procent). Net5 trok soortgelijke cijfers met zijn NCIS-avond.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), GTST (1,2 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (975.000), EenVandaag (956.000), Sportjournaal (785.000), RTL Boulevard (711.000), Editie NL (591.000) en Utopia (534.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (1 miljoen), RTL Late Night (827.000), Hart van Nederland (669.000), Shownieuws (609.000) en het late RTL Nieuws (521.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 35 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 8 procent.