De kijkcijfers van zaterdag 23 december 2017 (SKO)
De herhaling van een Ik Hou Van Holland-kerstspecial uit 2014 was zaterdagavond, op de avond voor kerstavond, de grote winnaar op prime time. Er keken 1,5 miljoen mensen (25 procent) naar de uitzending op RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Linda de Mol en haar teamcaptains vierden in deze herhaling kerst met Dilan Yurdakul, Elise Schaap, Dirk Zeelenberg, Nielson, Edwin Jonker en Patty Brard. In 2014 trokken zij gezamenlijk 2 miljoen kijkers met deze show.
Dankzij Ik Hou Van Holland won RTL 4 het half-tien-slot. NPO 1 bood met Erik van Muiswinkel: De Olieworstelaar het meest bekeken alternatief. Daar keken 709.000 mensen (12 procent) naar.
Gedurende het eerste deel van prime time waren de rollen omgedraaid. NPO 1 scoorde met Kerst Muziekgala 2017 bijna 1,3 miljoen kijkers (20 procent) en RTL 4 noteerde met een nieuwe aflevering van The Big Music Quiz 1,3 miljoen kijkers (20 procent).
Het brons op prime time was voor RTL 7, dat met het WK Darts 530.000 kijkers (9 procent) scoorde.
Verder was vooral NPO 2’s Hollands Hoop in trek met 498.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Frozen: 402.000 kijkers,
- Veronica scoorde met A Very Harold and Kumar 3D Christmas: 307.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met 20 Jaar Jan Smit: 288.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Mysteries of Laura: 241.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 199.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Echt Waar: 85.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), Half Acht Nieuws (878.000), RTL Boulevard (705.000), Eigen huis en tuin (617.000), Lachen om home video’s (585.000) en Beestengeluk (390.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,3 miljoen), Hart van Nederland (551.000), Van der Vorst ziet sterren (509.000), Studio Sport (487.000), Nieuwsuur (474.000) en Shownieuws (404.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL