De kijkcijfers van vrijdag 8 juni 2018 (SKO)
Humberto Tan doorbrak vrijdagavond de grens van één miljoen kijkers met de allerlaatste aflevering van zijn RTL Late Night. Er keken bijna 1,3 miljoen mensen naar de uitzending op RTL 4, goed voor maar liefst 35 procent van alle kijkers op de late avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het zijn kijkers die Tan doen herinneren aan de scores in zijn hoogtijdagen. Het is de meest bekeken aflevering van Late Night sinds december, toen hij piekte na een Voice-aflevering.
Tan had in zijn allerlaatste aflevering een aantal grote namen aan tafel zitten. Hij ontving top-dj Armin van Buuren, succestrainer Louis van Gaal en mediatycoon John de Mol.
Concurrente Eva Jinek had voor één keer het nakijken. Zij moest tegenover de allerlaatste RTL Late Night genoegen nemen met 566.000 kijkers (16 procent).
Over naar prime time: de detective Silent Witness op NPO 1 won met 833.000 kijkers (17 procent) van de grote finale van Time to Dance op RTL 4. Daar keken 788.000 mensen (16 procent) naar.
Het brons op prime time was voor Veronica. Die zender trok met de WK-kwalificatiewedstrijd van het damesvoetbal Noord-Ierland – Nederland 689.000 kijkers (14 procent).
NPO 2 was de nummer vier. Gort over de grens deed 407.000 kijkers (9 procent), waarna Andere Tijden Special 371.000 kijkers (7 procent) neerzette.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Knight and Day: 352.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 216.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met KVW Quiz: 215.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Mongol: 192.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met De Marathon: 147.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Trevor McDonald: 92.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), GTST (892.000), Zesuurjournaal (876.000), RTL Boulevard (772.000), EenVandaag (693.000), Editie NL (521.000), M (501.000) en Utopia (400.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (1,3 miljoen), Hart van Nederland (743.000), Shownieuws (645.000), Jinek (566.000), Nederland Verhuist (503.000), de voetbalnabeschouwing (485.000) en Nieuwsuur (460.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 18 procent en Veronica brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL