De kijkcijfers van maandag 31 december 2018 (SKO)
NPO 1 trok maandagavond op de laatste dag van 2018 een publiek van bijna 1,5 miljoen kijkers (26 procent) met de theatershow Onderweg Naar Morgen van Marc-Marie Huijbregts. Daarmee is het de minst bekeken oudejaarsconference op die zender sinds 2010. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 1 bleef de oudejaarsconference van concurrent RTL 4 maar nét voor. Die zender trok eerder op de avond 40.000 kijkers minder met de voorstelling van Guido Weijers.
Onder leiding van Huijbregts zijn de kijkcijfers van NPO 1’s traditionele oudejaarsconference flink ingestort. Vorig jaar keken er nog bijna 2,6 miljoen mensen naar die van Youp van ’t Hek. Ook in de jaren ervoor keken er veel meer mensen naar het oudejaarscabaret.
Een overzicht:
- 2017: 2,6 miljoen kijkers, Youp van ’t Hek
- 2016: 2,1 miljoen kijkers, Claudia de Breij
- 2015: 3,0 miljoen kijkers, Herman Finkers
- 2014: 2,4 miljoen kijkers, Youp van ’t Hek
- 2013: 1,7 miljoen kijkers, Theo Maassen
- 2012: 1,6 miljoen kijkers, Erik van Muiswinkel
- 2011: 2,4 miljoen kijkers, Youp van ’t Hek
- 2010: 1,1 miljoen kijkers, Erik van Muiswinkel
- 2009: 1,2 miljoen kijkers, Jan Jaap van der Wal
- 2008: 2,6 miljoen kijkers, Youp van ’t Hek
- 2007: 2,1 miljoen kijkers, Jan Jaap van der Wal
- 2006: 1,4 miljoen kijkers, Lebbis Jansen
- 2005: 2,5 miljoen kijkers, Youp van ’t Hek
- 2004: 1,7 miljoen kijkers, Lebbis Jansen
- 2003: 1,9 miljoen kijkers, Lebbis Jansen
- 2002: 3,2 miljoen kijkers, Youp van ’t Hek
Huijbregts won wel van de directe concurrent Fout Nieuw met Luuk Ikink en Beau van Erven Dorens op RTL 4, Daar keken 1,1 miljoen mensen (18 procent) naar.
Recht tegenover Weijers wist NPO 1 een publiek van 1,1 miljoen kijkers (19 procent) te bekoren met Mindf*ck Live. DWDD Oud Nieuw trok aansluitend 1,4 miljoen kijkers (26 procent).
Verder keken de meeste mensen op oudejaarsavond naar De Slimste Mens, goed voor 966.000 kijkers (17 procent) op NPO 2.
Daarna was NPO 3 het meest in trek: Top 2000 a gogo trok in de vooravond 966.000 kijkers (18 procent) en Muziekfeest van het Jaar had er op de late avond 881.000 (16 procent). Abba in Concert trok op prime time 630.000 kijkers (12 procent).
En SBS 6? Die zender deed weer niet mee in de strijd om de kijker. Jeroen van der Boom trok een dramatische 190.000 kijkers (3 procent) met Moppentappers. De zender ging het jaar uit met een lange Shownieuws-special die 180.000 kijkers (3 procent) trok.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met RTL Gp Dakar Legend: 310.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met Moppentappers: 190.000 kijkers,
- Net5 scoorde met New Year Top 101: 176.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Veronica Inside: 141.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Roald Dahl Esio Trot: 116.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Mannenharten 2: 87.000 kijkers.
Vooravond, late avond en nacht
De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Top 2000 a gogo (966.000), GTST (856.000), RTL Boulevard (744.000) en Wereldse Hotels (669.000).
Op de late avond waren Nationaal Aftelmoment op NPO 1 (2,4 miljoen), Marc-Marie Huijbregts (1,5 miljoen), Fout en Nieuw (1,1 miljoen), Muziekfeest van het jaar (881.000) en het Nationale Vuurwerk op RTL 4 (791.000) het meest in trek.
Na middernacht waren de herhaling van DWDD Oud Nieuw (1,6 miljoen), Vrienden van Amstel Live (1 miljoen), Back to the 70s op NPO 2 (415.000) en Toppers in Concert op SBS 6 (377.000) de winnaars.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en NPO 3 brons met 12 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.