De kijkcijfers van donderdag 24 augustus 2017 (SKO)
De hockeythriller Nederland – Engeland, de halve finale in het damestoernooi op het EK Hockey, trok donderdagavond 670.000 kijkers (12 procent) naar NPO 3. Zij zagen hoe de Oranje-dames zich ten koste van Engeland plaatste voor de finale. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De hockeydames trokken op prime time meer bekijks dan de Ajax-mannen, die op Ziggo Sport een historisch slechte prestatie neerzetten. Rosenborg – Ajax trok 525.000 kijkers (10 procent).
Vorig jaar stonden de Amsterdammers in de finale van de Europa League, maar nu zijn ze al uitgeschakeld in de play-offs van de Europa League: ze wonnen gisteren niet van Rosenborg. “De malaise is groot bij Ajax, dat buiten de straf voor het staafincident in 1990 voor het laatst in 1965 een Europees hoofdtoernooi misliep“, aldus de NOS.
Alleen NPO 2 en NPO 1 deden het beter dan het sport, met respectievelijk De Slimste Mens (1,3 miljoen kijkers en 23 procent) en Inspector Banks (684.000 kijkers en 12 procent).
RTL 4 scoorde precies evenveel kijkers als Ziggo Sport deed: ook RTL Summer Night kwam uit op 525.000 kijkers (11 procent). Daaraan voorafgaand trok Chantal Blijft Slapen 449.000 kijkers.
Zusterzender RTL 8 blijft buitengewoon goed presteren met A Touch of Frost. Gisteren keken er 403.000 kijkers (8 procent), een erg hoge score voor die zender.
De vijf andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met The World is not Enough: 258.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met NCIS New Orleans: 254.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Adam Zkt Eva: 192.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Because I Said So: 178.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Crimson Tide: 118.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), RTL Boulevard (842.000), Zesuurjournaal (807.000), EenVandaag (678.000), Editie NL (660.000), Utopia (484.000) en Dokter Deen (390.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (796.000), Journaal Laat (760.000), Hart van Nederland (561.000), Nieuwsuur (550.000), RTL Summer Night (525.000) en Shownieuws (506.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 17 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Foto: NOS