De kijkcijfers van woensdag 20 maart 2019 (SKO)
De Thierry Baudet-partij Forum voor Democratie is bij de Provinciale Statenverkiezingen de grootste partij geworden en daar waren woensdagavond een hoop mensen getuige van. De verkiezingsavond van de NOS trok tussen 20.30 en 01.20 uur gemiddeld 1,4 miljoen kijkers (37 procent) naar NPO 1. dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Baudet mag zich nipt de winnaar noemen en komt met 12 zetels in de Eerste Kamer. Hiermee evenaart de partij de VVD.
Het is een uitzonderlijke prestatie van Baudet. Zijn Forum voor Democratie deed namelijk voor het eerst mee aan de Provinciale Statenverkiezingen. “Wij zijn naar het front geroepen, omdat ons land ons nodig heeft.”
De nummer twee op prime time was RTL 4. Love is in the Air scoorde 961.000 kijkers (17 procent) en Topdokters had er 736.000 (14 procent).
SBS 6 pakt brons dankzij Mr. Frank Visser Doet Uitspraak (695.000 kijkers en 13 procent). Daaraan voorafgaand trok Foute Boel 238.000 kijkers (4 procent).
Verder was NPO 2 het meest in trek. Attenborough and the Giant Elephant kwam uit op 458.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met White House Down: 422.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Hotter than my daughter: 397.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 274.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Mars tegen Venus: 233.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Coming to America: 204.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Black Out: 180.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), GTST (814.000), RTL Boulevard (729.000), Editie NL (625.000), Tijd voor MAX (567.000) en Per Seconde Wijzer (556.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren naast de verkiezingsuitzending vooral Hart van Nederland (841.000) en Shownieuws (534.000) in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 35 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.