De kijkcijfers van dinsdag 6 november 2018 (SKO)
Robert Jensen krijgt een flinke klap te verwerken. Hij ziet de kijkcijfers van zijn talkshow Jensen inzakken van 322.000 kijkers (5,6 procent) voor de première vorige week naar 157.000 kijkers (2,6 procent) nu. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Jensen stond weliswaar tegenover Champions League-voetbal op Veronica, maar dat meer dan de helft van de kijkers afhaakt is best pittig. Het moet nog maar blijken of hij hen volgende week weet te verleiden om terug te keren.
NRC-baas Peter Vandermeersch lijkt wel te begrijpen waarom de mensen afhaken bij Jensen: “Zelden zo’n kritiekloos en zwak interview gezien als Jensen met de Amerikaanse ambassadeur Pete Hoekstra.”
De concurrentie was pittig. Tottenham – PSV, dat eindigde in 2-1, wist bijna 1,8 miljoen kijkers (30 procent) te boeien bij de concurrent. Vermoedelijk zitten daar ook een aantal kijkers van Jensen tussen.
Het meest bekeken alternatief voor het voetbal werd om half negen geboden door NPO 1 (Opsporing Verzocht scoorde 973.000 kijkers en 16 procent) en om half tien door RTL 4 (Het Rotterdam Project scoorde 921.000 kijkers en 15 procent).
Na Opsporing Verzocht trok Dokters van Morgen 613.000 kijkers (10 procent), voorafgaand aan Het Rotterdam Project trok Verslaafd 793.000 kijkers (13 procent).
De nummer vier op prime time was SBS 6. Waar is De Mol begon vorige week met 650.000 kijkers (10 procent), gisteren waren dat er 600.000 (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met Crocodile Dundee: 388.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Brard Jekel Vet Gelukkig: 346.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Volle Zalen: 305.000 kijkers,
- Net5 scoorde met House Rules NL: 206.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Elle’s Appelait Sarah: 166.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Jensen: 157.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), GTST (1 miljoen), RTL Boulevard (891.000), Editie NL (724.000) en Met het mes op tafel (661.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren De Rijdende Rechter (890.000), Pauw (873.000), Hart van Nederland (507.000) en de voetbalnabeschouwing (487.000) het meest in trek. RTL Late Night (349.000) haalde de top 25 niet.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, Veronica pakte zilver met 16 procent en RTL 4 brons met 14 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.