De kijkcijfers van woensdag 18 april 2018 (SKO)
Het nieuwe seizoen van de André Hazes jr-soap Ik Haal Alles Uit Het Leven is woensdagavond om half tien met 660.000 kijkers (13 procent) van start gegaan op SBS 6. Daarmee wist de zender zijn grote concurrent RTL 4 ruimschoots te verslaan. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. RTL 4 kwam op hetzelfde moment niet verder dan 363.000 kijkers (7 procent) voor Opdienen of Afserveren. Dat programma staat teleurstellend op de allerlaatste plaats in de kijkcijfer top 25 van gisteren.
Om half negen bleef RTL 4 het kleinere SBS 6 wel voor. Love is in the Air zette 677.000 kijkers (13 procent) neer tegenover De wereld volgens 80-jarigen, dat uitkwam op 547.000 kijkers (11 procent).
Het zijn allemaal geen denderende scores. NPO 1 bleef beide zenders voor. Zowel DNA Onbekend als Het Mooiste Meisje van de Klas kwamen uit op 1,1 miljoen kijkers (22 en 21 procent).
De nummer vier op prime time was NPO 2. Zembla was goed voor een score van 401.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Transporter Refueled: 272.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts Premier League: 268.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met The Blacklist: 198.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Lauren: 186.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Masterchef Nederland: 178.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Labor Pains: 68.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (842.000), GTST (842.000), Half Acht Nieuws (806.000), EenVandaag (642.000), RTL Boulevard (594.000), Tijd voor MAX (573.000), Editie NL (471.000), Met het mes op tafel (438.000) en Utopia (406.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1 miljoen), Pauw (719.000), Hart van Nederland (713.000), Nieuwsuur (480.000) en Shownieuws (464.000) het meest in trek. RTL Late Night viel met 325.000 kijkers buiten de top 25.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: William Rutten, SBS