De kijkcijfers van vrijdag 13 april 2018 (SKO)
De RTL 4-soap Goede Tijden Slechte Tijden heeft op de maandaguitzending na de hele week onder de grens van één miljoen kijkers gescoord. Het is het volgende teken dat de lineaire kijktijd steeds verder afneemt. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Er was een tijd dat het doorbreken van de 2-miljoengrens appeltje eitje was voor GTST, maar dat is al wel een flinke poos geleden. Tegenwoordig scoort de soapserie meestal tussen de 1 en 1,4 miljoen lineaire kijkers.
GTST zette op maandag nog 1,1 miljoen kijkers neer, maar scoorde op de vier avonden daarna steeds een dikke 900.000 kijkers. Zo zaten er gisteren 954.000 mensen (17 procent) klaar voor de soapserie.
RTL 4 trok op prime time weer wat aan dankzij de familieshow The Voice Kids, ditmaal goed voor 1,6 miljoen kijkers (26 procent).
Concurrent NPO 1 bleef achter op de tweede plaats met Flikken Maastricht (1,3 miljoen en 22 procent) en de TV Show op Reis (1,1 miljoen en 19 procent).
Het brons op prime time was voor NPO 2. De quiz Twee voor Twaalf zette een score neer van 959.000 kijkers (16 procent). Aansluitend trok De Eilanden 458.000 kijkers (8 procent).
Verder wist vooral RTL 7 veel kijkers te bekoren. Een nieuwe aflevering van Voetbal Inside noteerde 499.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met De Meldkamer: 384.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 233.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Big Bang Theory: 187.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Toren C: 162.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Penthouse North: 111.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Stacey Dooley: 69.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), GTST (954.000), Tijd voor MAX (888.000), EenVandaag (848.000), RTL Boulevard (797.000), Editie NL (642.000) en Utopia (451.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Eredivisie op vrijdag (859.000), RTL Late Night (805.000), Pauw (693.000), Hart van Nederland (645.000), Shownieuws (475.000) en Nieuwsuur (377.000) het meest in trek.
RTL 4 avondmarktleider
RTL 4 was avondmarktleider met ruim 22 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met bijna 22 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS