De kijkcijfers van donderdag 22 augustus 2019 (SKO)
Het tv-seizoen is nog niet eens echt begonnen of Goede Tijden Slechte Tijden heeft zijn eerste crisis er alweer op zitten: de herhalingsweek scoort momenteel zó beroerd dat RTL 4 woensdag overging tot crisismanagement. De zender heeft last minute besloten om één herhalingsweek te schrappen en maandag al te beginnen met het dertigste seizoen. Het blijkt een zeer wijs besluit: gisteren stortte het kijkersaantal in tot 245.000 kijkers (5,5 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek.
Dit soort cijfers doen om acht uur ‘s avonds ‘heel erg pijn’, constateerde tv-kenner Ron Vergouwen eerder deze week al in RTL Boulevard. Het belooft bovendien niet veel goeds voor het komende dertigste seizoen: nog nooit werd een herhalingsweek van de soapserie zó minimaal bekeken.
Over naar prime time: daar deelde NPO 2 de lakens uit met 1,3 miljoen kijkers (28 procent) voor De Slimste Mens. Aansluitend trok Hollandse Zaken 334.000 kijkers (7 procent).
Veronica pakt zilver met 851.000 kijkers (18 procent) voor de voetbalwedstrijd PSV – Apollon.
Daarna volgt NPO 1 dankzij de combinatie The Great British Bake Off (774.000 kijkers en 16 procent) en Droomhuis Gezocht (796.000 kijkers en 17 procent).
De vierde plek is voor RTL 4, dat met Het Spaanse Dorp Polopos 540.000 kijkers (12 procent) scoorde. Direct ervoor wist Help Mijn Man Is Klusser 385.000 kijkers (8 procent) te bekoren.
De top vijf op prime time wordt afgemaakt door nichezender SBS 9, dat met Feyenoord – Beer Sheva een ver bovengemiddelde 522.000 kijkers (12 procent) neerzette.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Mr. Frank Visser hoe is het nu metP 380.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Silent Witness: 328.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Mamma Mia: 268.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met KVW Terug naar de basis: 213.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Adam Zkt Eva VIPS: 182.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met I Frankenstein: 97.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (964.000), Half acht nieuws (712.000), EenVandaag (701.000), RTL Boulevard (580.000), Uit mijn keuken (524.000) en Editie NL (503.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (935.000), Kanniewaarzijn (721.000), de voetbalnabeschouwing op Veronica (638.000), Hart van Nederland (590.000), Journaal laat (543.000), Nieuwsuur (409.000) en Shownieuws (355.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, Veronica pakte zilver met 11 procent en RTL 4 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.