De kijkcijfers van woensdag 7 februari 2018 (SKO)
Het RTL 4-programma Groeten uit 19xx is woensdagavond met de vijfde aflevering, waarin Henkjan Smits centraal stond, weer onder de miljoengrens gezakt. Er keken 861.000 mensen (14 procent) naar de uitzending en daarmee pakte de zender zilver op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. In de eerste vier afleveringen stonden René Froger (1,1 miljoen), Bastiaan Ragas (940.000), Leontien van Moorsel (778.000) en Frans Bauer (1,3 miljoen) centraal.
Volgende week staat in de zesde aflevering Danny de Munk centraal. Hij keert met zijn vrouw Jenny terug naar het jaar dat hij twaalf was. Samen met hun twee kinderen beleven ze een familieweekend in een huis dat volledig is ingericht zoals in 1982.
Direct na Groeten uit 19xx trok het Vlaamse interviewprogramma Buurman Wat Doet U Nu slechts 514.000 kijkers (9 procent).
Het goud op prime time was voor NPO 1: Tussen Kunst en Kitsch kwam uit op 1,6 miljoen kijkers (25 procent), waarna Het Mooiste Meisje van de Klas 1,3 miljoen kijkers (23 procent) noteerde.
Het brons is voor NPO 3. De Nationale Reistest 2018 kwam uit op een voor die zender mooie 524.000 kijkers (9 procent).
Verder was vooral Net5 in trek: NCIS wist daar 448.000 kijkers (7 procent) te bekoren.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met Steenrijk Straatarm UK: 366.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met A View To A Kill: 310.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Zembla: 282.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Man on Fire: 262.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met The Blacklist: 192.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met That Awkward Moment: 135.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen), RTL Boulevard (824.000), Editie NL (719.000) en Utopia (499.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,3 miljoen), Jinek (766.000), Hart van Nederland (592.000), Nieuwsuur (463.000) en Shownieuws (415.000) het meest in trek. RTL Late Night kwam uit op 318.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL