Tien jaar geleden waren het de hoogtijdagen van de gratis dagbladen in ons land: de treinreiziger kon kiezen uit zowel Spits, Metro, De Pers als Dag. En nu is alleen de Metro er nog. Vreest dat dagblad ook voor zijn ondergang nu de treinreiziger steeds liever gewoon naar NU.nl surft? Uitgever Mediahuis meldde vorig week bij de presentatie van zijn jaarcijfers dat Metro ‘een moeilijk jaar achter de rug’ heeft, maar toch vreest hoofdredacteur Arjan Spaans niet dat de ondergang nabij is.
Spaans wijst erop dat maandelijks nog altijd 5,2 miljoen mensen de Metro lezen. “In het openbaar vervoer zie ik nauwelijks andere kranten. OV-reizigers, onze belangrijkste doelgroep, gunnen hun smartphones graag even rust en lezen de krant.”
Toch geeft hij toe dat het ‘een ingewikkelde tijd’ is, vanwege de teruglopende advertentieinkomsten. “Metro is de afgelopen jaren extra geraakt omdat we er volledig van afhankelijk zijn.”
Nu mikt Metro meer en meer op ‘branded content’, gesponsorde artikelen. “Het verschil met andere dagbladen is dat onze advertentieverkoopafdeling bij ons op de vloer zit. We hebben een branded content-manager op de redactie, die direct schakelt met verkoop en meegaat naar verkoopgesprekken.”
Ondertussen gaat ook Metro mee met de tijd. “We investeren in onze digitale activiteiten. Onze nieuwe site is ontwikkeld voor de smartphone. Hij is sneller en je kunt eindeloos scrollen zoals op Instagram en Facebook.”
Gaat Metro straks volledig over op online? “Misschien worden we ooit wel helemaal digitaal. Maar bij jongere doelgroep merk ik wel nog een liefde voor papier, vooral als ze thuis zijn opgegroeid met een krant.”
Een groot interview met Arjan Spaans kunt u lezenop de website van NRC.
Foto: BNNVARA