Dat meldt Bloomberg op basis van anonieme ingewijden.
Ook gaat het techbedrijf uitgevers inzicht geven in zoekgegevens van mensen die de meeste kans hebben om zich op een nieuwsmedium te abonneren. Om wat voor gegevens het precies gaat, is niet duidelijk.
Met de veranderingen moet het voor nieuwsmedia makkelijker worden om potentiële abonnees te vinden. De stap om zoekresultaten van huidige abonnees uit te lichten, moet ervoor zorgen dat huidige abonnees hun lidmaatschap behouden.
De anonieme ingewijden zeggen dat het techbedrijf op 20 maart meer informatie over zijn plannen naar buiten brengt. Google wilde tegenover Bloomberg niet reageren.
Betaaldienst
In februari maakte Google op een conferentie in Amsterdam al bekend te werken aan functies waarmee uitgevers meer abonnees kunnen aantrekken en bestaande abonnees kunnen behouden.
Het bedrijf liet toen weten te werken aan een dienst waarmee gebruikers op een laagdrempelige manier kunnen betalen voor nieuws. De dienst moet samenwerken met websites en apps van kranten en Google-diensten, zoals desnelladende pagina’s op smartphones.