De kijkcijfers van maandag 27 augustus 2018 (SKO)
De zesde en vooralsnog laatste serie van Linda’s Zomerweek is maandagavond met 925.000 kijkers (20 procent) van start gegaan op RTL 4. Daarmee was het programma van Linda de Mol de nummer twee in zijn tijdslot. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Linda’s Zomerweek wist alleen niet te winnen van de kijkcijferhit We Zijn Er Bijna met presentatrice Martine van Os op NPO 1. Naar dat programma keken gelijktijdig maar liefst 1,4 miljoen kijkers (25 procent).
Gedurende de eerste vier seizoenen scoorde Linda’s Zomerweek slechts één keer minder dan een miljoen kijkers. Vorig jaar pasten de cijfers van de talkshow zich aan aan de nieuwe werkelijkheid en scoorde slechts één aflevering meer dan een miljoen kijkers.
De Mol zei gisterenavond in RTL Boulevard: “Eigenlijk vind ik het best wel gek dat die kijkcijfers die je de volgende ochtend ziet nog steeds gelden, want uitgesteld kijken is natuurlijk zo groot geworden. Ik denk zeker dat een programma als Zomerweek iets is wat je ook in het weekend even lekker terug kunt kijken, dus je weet het eigenlijk pas als die cijfers erbij opgeteld zijn.”
De top drie meest bekeken afleveringen van Linda’s Zomerweek ooit zijn die met Igone de Jongh en Louis van Gaal in seizoen drie (ruim 1,4 miljoen kijkers), Eva Jinek en Albert Verlinde in seizoen twee (ruim 1,4 miljoen kijkers) en Tjitske Reidinga en Ali B in seizoen drie (bijna 1,4 miljoen kijkers).
De top drie minst bekeken afleveringen van Linda’s Zomerweek ooit bestaat uit de drie minst bekeken afleveringen van het vorige seizoen.
De winnaars om half negen waren Groeten van MAX met 1,4 miljoen kijkers (23 procent) op NPO 1, De Slimste Mens met 1,2 miljoen kijkers (20 procent) op NPO 2 en Helemaal Het Einde met 631.000 kijkers (11 procent) op RTL 4.
Verder was vooral SBS 6 in trek. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak noteerde 546.000 kijkers (9 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Veronica Inside: 515.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Star Trek Into Darkness: 290.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Alles is familie: 262.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Holiday: 233.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Stepmom: 159.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met I Can Make You A Supermodel: 78.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (852.000), M (729.000), Editie NL (654.000) en Utopia (483.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Linda’s Zomerweek (925.000), Hart van Nederland (697.000), Laat op Eén (680.000), TV Show (556.000), Nieuwsuur (489.000) en Shownieuws (454.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.