De kijkcijfers van zaterdag 22 september 2018 (SKO)
RTL 4 boekte zaterdagavond weinig succes met de één uur en drie kwartier durende documentaire Glennis Grace: Het Meisje uit de Jordaan. Er keken vanaf tien uur 549.000 mensen (31 procent) naar de film over Glennis Grace. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Nada van Nie is ruim een jaar lang bezig geweest met de documentaire, maar de Dance Dance Dance-kijker liep er niet heel warm voor. Die show trok direct voorafgaand aan de docu 1,3 miljoen kijkers (22 procent).
Met deze score was Dance Dance Dance voor het eerst meer in trek dan de NPO 1-show Beste Zangers. Dat programma, waarin deze week een onbekende zangeres centraal stond, noteerde 1,1 miljoen kijkers (17 procent). Aansluitend trok Ik Vertrek bijna 1,3 miljoen kijkers (22 procent).
De nummer drie op prime time was NPO 3. Morden I Sandhamn werd door 525.000 mensen (9 procent) bekeken.
Verder keken de meeste mensen naar zusterzender NPO 2. Verborgen Verleden kwam daar uit op 459.000 kijkers (8 procent).
Pas daarna volgt SBS 6. De concertregistratie van De Vliegende Vrienden van Amstel Live noteerde 370.000 kijkers (7 procent).
De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met Take Two: 229.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Warcraft: 200.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Champions League of Darts: 187.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 166.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Politie 24/7: 140.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (993.000), Zesuurjournaal (949.000), EenVandaag (716.000), RTL Boulevard (602.000) en Eigen huis en tuin (513.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,2 miljoen), Hart van Nederland (591.000), Studio Sport (572.000), Glennis Grace het meisje uit de Jordaan (549.000) en Nieuwsuur (487.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 18 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.