StukTV-ster Giel de Winter, die volgens mediabureau Mindshare de plek moet innemen van RTL-baas Erland Galjaard, vindt de kijkcijfermeting door Stichting KijkOnderzoek zeer onbetrouwbaar. Dat laat hij vandaag weten op Instagram. De Winter komt met een zeer kritisch betoog tegen de kijkcijfermeting. Die is volgens hem helemaal niet representatief genoeg. “JOE! Ben ik de enige die me steeds verbaast over hoe tegenwoordig de tv-kijkcijfers worden gemeten?“, begint de YouTube’er.
Het aantal tv-kijkers dat meedoet aan het kijkonderzoek is volgens hem veel te laag. “In 1235 huizen (2700 mensen dus, ja hallo = weinig) staat een zogenaamd ’tv-meter’ die meet wat je kijkt via je televisiescherm.”
Het gaat om nog geen drieduizend mensen die bepalen waar een miljard euro aan tv-advertenties wordt besteed. “Met DIT onderzoek (Stichting Kijkonderzoek) weet een tv-zender hoeveel kijkcijfers een programma heeft gehad. Bedrijven investeren op basis van DIT onderzoek hun geld. En dat gaat om VEEL GELD! 2700 mensen op 17 miljoen… dat is toch geen betrouwbare statistiek?”
Dit kan anno 2017 helemaal niet meer, meent De Winter. “Ik twijfel heel sterk of zo’n onderzoek in 2017 nog sterk genoeg is tegenover de snelle groei online.”
Zelf maakt hij geen tv, maar YouTube-filmpjes. “Ik kan nauwkeurig zien hoeveel kijkcijfers ik heb met mijn kanaal, welke doelgroep er kijkt en waar ze vandaan komen.”
“In mijn optiek is het gek dat elke dag alle mensen van TV de website van kijkonderzoek kijken of hun programma scoort of niet terwijl zo’n onderzoek niet betrouwbaar is. Met de digitale tv kunnen we dit toch veel beter meten?”
De Instagram-post van De Winter en de discussie die hij losmaakt, kunt uhier bekijken.
Lees ook: ‘Erland Galjaard moet naar Giel de Winter luisteren’ (vorige maand)
Foto: RTL