De kijkcijfers van woensdag 9 mei 2018 (SKO)
De nieuwe RTL 4-serie Vamos Met De Familie Pos trok woensdagavond 511.000 kijkers (11 procent) met de tweede aflevering. Daarmee heeft het programma ruim 20 procent aan kijkers gewonnen ten opzichte van de dramatisch bekeken première. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De familie Pos, bekend van Helemaal Het Einde, blijkt vooralsnog geen kijkcijfermagneet. De première van hun programma kwam vorige week niet verder dan een score van 423.000 kijkers (8 procent).
Al met al zijn de kijkcijfers ook een week later nog erg teleurstellend. Met name omdat het programma ervoor, Love is in the Air, het met 790.000 kijkers (17 procent) beduidend beter doet.
Waar RTL 4 om half negen zilver pakte, moest ze om half tien genoegen nemen met brons. De Hazes-soap op SBS 6 was met 546.000 kijkers (11 procent) namelijk meer in trek. Om half negen trok de concurrent wel minder bekijks: De Wereld Rond Met 80-Jarigen deed 498.000 kijkers (11 procent).
De vertrouwde winnaar op prime time was NPO 1. MAX Masterclass zette 837.000 kijkers (18 procent) neer en Hinterland had er 869.000 (18 procent).
De nummer vier op prime time was NPO 2. Het Verhaal van Waylon zette 416.000 kijkers (9 procent) neer.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Zembla: 244.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Ghost: 182.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met The Blacklist: 178.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Inception: 156.000 kijkers,
- Net5 scoorde met MasterChef Nederland: 129.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Legend is Born IP Man: 116.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (851.000), GTST (829.000), Half Acht Nieuws (791.000), Sportjournaal (686.000), EenVandaag (665.000), Tijd voor MAX (650.000), Gesprek met premier (591.000) en RTL Boulevard (548.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (672.000), Hart van Nederland (610.000), Studio Sport Eredivisie (577.000), RTL Late Night (450.000), Shownieuws (436.000) en Nieuwsuur (410.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL