Nu Facebook door tv-miljardair John de Mol voor de rechter is gesleept vanwege de beruchte nep-bitcoinadvertenties, blijkt het sociale medium ineens wél in staat om deze banners tegen te houden. Dat heeft zijn advocate Jacqueline Schaap woensdag gezegd tijdens het kort geding tegen Facebook. Geruisloos heeft het sociale medium de nepadvertenties ineens verwijderd. “Op dit moment krijgen wij geen melding meer binnen dat er advertenties zijn met het portret van De Mol.“
Critici vermoeden dat Facebook helemaal niet zo’n moeite heeft met al die nep-bitcoinadvertenties, waarvoor de beeltenissen van bekende Nederlanders worden gebruikt. Ze brengen immers geld in het laatje.
Nu De Mol het sociale medium juridisch aanpakt, blijkt Facebook ijverig alle banners met John de Mols beeltenis tegen te houden. “Maar andere bekende Nederlanders hebben ze nog steeds wel: Waylon, Marco Borsato. Alles gaat door, behalve die van John de Mol. Dat betekent ook dat zij wel degelijk kunnen filteren om die advertenties weg te halen“, aldus Schaap.
Facebook stelt dat ze de techniek niet in huis heeft om advertenties met het beeldmerk van De Mol tegen te houden. Facebook-advocaat Jens van den Brink: “Facebook blijft strijden tegen deze advertenties en zou de mogelijkheid om daarin samen te werken met De Mol verwelkomen, maar wat De Mol hier eist kan niet. Facebook kan de filters die De Mol eist niet implementeren.”
Onzin, zegt tv-advocaat Sebas Diekstra van 6 Inside. “Het is wel bijzonder dat hun eigen argument nu een soort van ontvalt, want ze kunnen het kennelijk wel. De vordering die De Mol doet is volledig legitiem. Facebook zegt dat ze het niet kunnen filteren, maar als je iets weet van adverteren op Facebook, dan weet je dat álles wordt gecontroleerd en er worden scans gemaakt.”
Patty Brard: “Nu zijn foto eraf halen en de rest niet: dat wil ook wel wat zeggen.”
Volgens Jacqueline Schaap vinden ze John de Mol bij Facebook vooral een zeur. “Facebook zegt: ‘Ja, weet u, De Mol moet eigenlijk gewoon niet zo zeuren, want schade aan zijn reputatie? Kom, John de Mol is een bekende persoonlijkheid, die moet toch wel iets over zich heen kunnen laten komen. Die moet meer aanvaarden.’”
Identiteit adverteerders
De Mol heeft Facebook gevraagd om de identiteit van de adverteerders prijs te geven, maar het sociale medium beschermt zijn adverteerders. “Facebook zegt: ‘We beschermen onze adverteerders.’ Maar het zijn in feite gewoon oplichters“, aldus Albert Verlinde.
Verlinde wijst erop dat De Mol uiteraard niet het grootste slachtoffer is van de nep-bitcoinadvertenties. Dat zijn de consumenten die erin trappen en een hoop geld verliezen aan oplichtingspraktijken.
“En dan heeft dat stomme Facebook – want dat is het echt – gezegd: ‘Nee, dat gaan we niet zeggen en als de rechter ons dwingt, dan gaan we het wel doen.’ Ja, hallo zeg!”
In gesprek
Het kort geding tussen De Mol en Facebook duurde woensdag vier uur. “Als het voor beide partijen zo’n groot probleem is, is het dan niet raadzaam om met elkaar in gesprek te gaan?“, vroeg de rechter.
De Mol en Facebook gaan de komende twee weken kijken of ze er met elkaar uit komen. Als dat niet lukt, dan velt de rechter een oordeel. Hij heeft daarvoor vier weken nodig.
Lees ook:
John de Mol is het goed zat, sommeert Facebook (11 april)
John de Mol sleept Facebook voor de rechter (31 mei)
Patty Brard: ‘Facebook wil mijn paspoort hebben’ (1 juni)
Klik hier om een reactie achter te laten.