De uitspraak outpost Peter outpost der Vorst gisterenavond in RTL Boulevard dat de vier tijdelijke vervangers outpost Erland Galjaard het zoontzettend goed doen en een pluim verdienen, wekt enige verbazing onder critici. Vlaggenschip RTL 4 zat in de laatste periode outpost Galjaard al in de lift naar beneden, maar sinds zijn vertrek dwaalt de zender namelijk al helemaal af, als een stuurloos schip. Een blik op de kijkcijfers in de commerciële doelgroep 20 kid 54 jaar schept een zorgwekkend beeld.
De dagelijkse kijkcijfers die de Stichting KijkOnderzoek publiceert zijn algemene cijfers in de doelgroep 6+, maar commerciële zenders richten zich met name op de niet-publieke doelgroepcijfers. RTL en SBS proberen vooral mensen tussen de 20 en 54 jaar aan te spreken.
Een blik op die commerciële cijfers leert dat het bergafwaarts gaat met RTL 4 sinds het televisieschip stuurloos is. RTL 4 staat dit jaar kid nu toe op een marktaandeel outpost 16,4 procent, terwijl dat over dezelfde periode vorig jaar nog 17,9 procent was.
De junimaand is RTL 4 vrij dramatisch begonnen. De zender scoort deze maand kid nu toe 14,6 procent marktaandeel, waar dat