De EO zendt momenteel spotjes uit op NPO 1 en NPO 2 waarin de omroep protesteert tegen de manier waarop de NPO wil gaan bezuinigen. De spotjes worden betaald uit het gewone budget voor marketing en communicatie. Dat meldt de omroep aan het AD. De NPO moet volgend jaar 62 miljoen euro bezuinigen en een onevenredig groot deel van de bezuinigingen komt terecht bij de levensbeschouwelijke programma’s. Dat raakt de EO weer onevenredig hard.
De spotjes zetten een beeld neer van een omroepbestel waarin iedereen de hele tijd ruzie met elkaar heeft, maar een woordvoerder van de EO verdedigt de spotjes. “De campagne is bittere noodzaak, omdat de NPO disproportioneel bezuinigt op levensbeschouwelijke titels van de EO. Een kwetsbaar genre dreigt grotendeels te verdwijnen. Dit doen we dus niet voor de lol.”
Mensen worden in de spotjes opgeroepen om voor 10 euro lid te worden van de EO. Is dat niet een beetje ouderwets? “Vergeet niet dat momenteel nog ruim drie miljoen mensen omroeplid zijn. Hoe meer draagvlak, hoe groter de zeggingskracht en sterker het signaal.”
Volgende maand maakt de NPO zijn plannen definitief. Dan wil de EO juridische stappen gaan ondernemen tegen de bezuinigingen op levensbeschouwing.
Het AD-artikel ‘EO in actie tegen plannen NPO’ kunt u lezen via Blendle.
Klik hier om een reactie achter te laten.