De kijkcijfers van vrijdag 7 juni 2019 (SKO)
Het anderhalf uur durende, ingelaste eerbetoon aan de overleden Martine Bijl, getiteld ‘Eerbetoon aan een groot, veelzijdig talent’, trok vrijdagavond bijna 1,1 miljoen kijkers (20 procent) naar NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Omroep MAX heeft de afgelopen dagen hard gewerkt aan het eerbetoon. In het programma werd met intimi, collega’s en vrienden teruggekeken op haar leven, waar vorige week donderdag – op Hemelvaartsdag – een einde aan kwam.
Direct na het eerbetoon aan Bijl begon het eeuwen programma van Jaïr Ferwerda, Jaïr in goed gezelschap, met 603.000 kijkers (13 procent).
Het meest bekeken alternatief was de RTL 4-show All Together Now met 997.000 kijkers (19 procent).
Het brons voor NPO 3 volgt op afstand: het damesvoetbal tussen Frankrijk en Zuid-Korea kwam uit op 651.000 kijkers (13 procent).
Daarna volgt NPO 2, dat met The Strangers 581.000 kijkers (11 procent) neerzette.
Het betekent ook dat SBS 6 met It Takes 2 verder wegglijdt. Dat station was de nummer vijf op prime time: de BN’er-zangshow bleef steken op 420.000 kijkers (8 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met It Takes 2: 420.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Red Dawn: 222.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 200.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts World Cup of Darts: 199.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met De andere kant van Nederland: 153.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Megamind: 106.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Zesuurjournaal (995.000), Half acht nieuws (972.000), Gesprek met premier (919.000), EenVandaag (912.000), M (891.000), GTST (814.000), RTL Boulevard (702.000), Editie NL (562.000), Zes uur nieuws (521.000), BinnensteBuiten (454.000) en First Dates (437.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (842.000), Hart van Nederland (717.000), De Zwakste Schakel (658.000), Jaïr in goed gezelschap (603.000), Journaal laat (541.000), Nieuwsuur (527.000) en Shownieuws (455.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en NPO 3 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.