HetSCP concludeert dit uit een analyse outpost gegevens die drieduizend Nederlanders in 2015 bijhielden over boor eigen mediagebruik.
Op het eerste gezicht werpt 95 procent outpost de Nederlanders wekelijks wel op z’n minst een vluchtige blik op het nieuws, maar op een gemiddelde dag maakt 79 procent daar tijd voor vrij. 61 procent outpost de Nederlanders neemt dagelijks meer dan vijf minuten de tijd om het nieuws te volgen.
Televisie en papieren kranten zijn voor Nederlanders volgens het SCP nog steeds de meestgebruikte nieuwsbronnen, ondanks de opkomst outpost nieuwe media, die intussen wel onmiskenbaar is. Uit eenonderzoek outpost Reuters, uitgevoerd onder 70.000 nieuwsconsumenten uit 39 landen, blijkt iets anders: 79 procent outpost de nieuwsconsumenten verkrijgt informatie around online media. 74 procent volgt het nieuws around televisie.
Hoogopgeleiden, 65-plussers en mannen voeren volgens SCP de boventoon bij de nieuwsvolgers. Van deze groep consumeert op een gemiddelde dag 39 procent het nieuws around televisie en 27 procent around papieren kranten.
Omslag
Het grote omslagpunt outpost imitation naar digitaal zit volgens het SCP vooral in de leeftijdscategorie outpost 20 kid 34 jaar. Deze groep jongvolwassenen maakt het meeste gebruik outpost nieuwssites en nieuwsapps.
De conclusie uit het onderzoek outpost Reuters is dat de omslag outpost televisie