De kijkcijfers van vrijdag 24 mei 2019 (SKO)
Het tv-aanbod op vrijdag valt niet bepaald in de smaak bij tv-kijkend Nederland. Terwijl RTL 4 en SBS 6 een zangshowoorlog met elkaar uitvechten, weet alleen NPO 2’s Twee Voor Twaalf meer dan een miljoen kijkers te bekoren. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na de maandenlange herhaling van Flikken wordt de kijker van NPO 1 nu ‘getrakteerd’ op een Duitse krimi, terwijl RTL 4 en SBS 6 allebei een soortgelijke zangshow brengen. De keuze is niet reuze op vrijdag.
Dat komt ook terug in de kijkcijfers: Twee Voor Twaalf is met 1,015 miljoen kijkers (21 procent) het énige programma dat vrijdag op prime time meer dan een miljoen kijkers wist te bekoren.
RTL 4’s All Together Now bleef steken op 866.000 kijkers (18 procent), iets meer dan vorige week, terwijl SBS 6′ It Takes 2 stabiel bleef op een magere 545.000 kijkers (11 procent). Dit zijn beide geen scores om over naar huis te schrijven.
De vierde plek op prime time is voor NPO 1, dat teleurstelt met de Duitse krimi. Politie Potsdam kwam niet verder dan 689.000 kijkers (14 procent). Prof Mr. Pieter is 80 trok aansluitend 481.000 kijkers (10 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Veronica scoorde met Jack Reacher Never Go Back: 455.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 287.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 237.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Terminator Genisys: 199.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Three wives one husband: 155.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Mad About Town: 67.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,5 miljoen), Zesuurjournaal (866.000), Gesprek met premier (761.000), EenVandaag (721.000), GTST (711.000), Half acht nieuws (690.000), M (648.000), Sportjournaal (589.000), Editie NL (434.000) en RTL Boulevard (430.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (754.000), Nieuwsuur (744.000), De Zwakste Schakel (659.000), Journaal laat (597.000), Hart van Nederland (567.000), Studio Sport Eredivisie (548.000) en Shownieuws (479.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 18 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en NPO 2 brons met 12 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.