De kijkcijfers van woensdag 27 juni 2018 (SKO)
De uitschakeling van Duitsland op het WK Voetbal – ze verloren met 2-0 van Zuid-Korea – trok woensdagmiddag vanaf 16.00 uur een publiek van 1,2 miljoen kijkers (56 procent) naar NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Duitsland, de regerend wereldkampioen, had winst tegen Korea nodig, maar verloor uiteindelijk in de blessuretijd. Het is voor het eerst sinds het WK van 1938 dat Duitsland in de eerste ronde wordt uitgeschakeld; daarna bereikten ze altijd de knock-out-fase.
De Duitse international Thomas Müller wijt de aftocht aan randzaken. Zo ging het bij de Duitse ploeg wekenlang over het omstreden bezoekje van spelers Mesut Özil en Ilkay Gündogan aan de Turkse president Erdogan, meldt de NOS. “Het werkte een beetje storend en belastend“, aldus de doelman.
Recht tegenover Duitsland trok de wedstrijd Mexico – Zweden een publiek van 178.000 kijkers (8 procent) op NPO 2.
‘s Avonds trok Servië – Brazilië (0-2) een publiek van 2,2 miljoen kijkers (43 procent) naar NPO 1. Tegelijkertijd trok Zwitserland – Costa Rica 114.000 kijkers (2 procent) op NPO 3.
Het meest bekeken alternatief voor het voetbal op prime time was de detective Inspector George Gently met 728.000 kijkers (14 procent) op NPO 2.
Het brons was voor RTL 4. Die zender trok met VI Oranje Blijft Thuis 636.000 kijkers (14 procent). Daaraan voorafgaand deed love is in the Air 504.000 kijkers (9 procent).
De nummer vier op prime time was SBS 6: Ellen Naomi 24 uur mandekking scoorde 284.000 kijkers (6 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 159.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Maid in Manhattan: 140.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Trespass: 137.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Zwitserland – Costa Rica: 114.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Prince: 101.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Player: 53.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Zesuurjournaal (1,6 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Sportjournaal (983.000), Achtuurjournaal (839.000), Half Acht Nieuws (804.000), GTST (730.000), RTL Boulevard (506.000), Editie NL (428.l000) en Utopia (347.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Rusland (1,3 miljoen), Jinek (970.000), Nieuwsuur (646.000), VI Oranje Blijft Thuis (636.000), Hart van Nederland (622.000) en Shownieuws (456.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 37 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.