De kijkcijfers van donderdag 15 februari 2018 (SKO)
De deceptie voor Sven Kramer op de Olympische Spelen in Zuid-Korea hield donderdagmiddag miljoenen kijkers aan de buis gekluisterd. Het verslag van de olympische 10.000 meter kwam vanaf één uur uit op 2,990 miljoen kijkers, goed voor 85 procent van alle kijkers op dat tijdstip. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Kramer is al acht jaar lang bezig met het veroveren van goud op deze schaatsafstand, maar gisteren ging het faliekant mis: hij werd slechts zesde.
Het was overigens alsnog feest voor Nederland, want Ted-Jan Bloemen pakte goud. De 10.000 meter is de meest bekeken uitzending van de Olympische Winterspelen tot nu toe. Aansluitend, vanaf 14.15 uur, schopte Pyeonchang Vandaag het met 1,8 miljoen kijkers (71 procent) tot de derde plek in de kijk top 25.
De olympische talkshow Studio Sportwinter was de winnaar op prime time met 1,3 miljoen kijkers (21 procent). Aansluitend trok Bed Breakfast 1,2 miljoen kijkers (20 procent), waarna De Noodcentrale er nog 874.000 (18 procent) overhield.
Het zilver op prime time was voor SBS 6. Die zender zette om half tien 743.000 kijkers (12 procent) neer met Undercover in Nederland. Daaraan voorafgaand kwam Moord of Zelfmoord uit op 634.000 kijkers (10 procent).
NPO 3 pakte brons op prime time dankzij Keuringsdienst van Waarde, dat 736.000 kijkers (12 procent) scoorde. Rambam trok erna 384.000 kijkers (6 procent).
Pas daarna volgt RTL 4 met de combinatie RTL Gezondheidstest (666.000 kijkers en 11 procent) en Beste Kijkers (667.000 kijkers en 11 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 5 scoorde met Temptation Island: 530.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Olympique Lyon – Villarreal: 358.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Inspector Morse: 357.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Criminal Minds: 331.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Focus: 277.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Unbroken: 246.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), DWDD (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), GTST (1 miljoen), RTL Boulevard (879.000), Editie NL (660.000) en EenVandaag (658.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (918.000), De Noodcentrale (874.000) en Hart van Nederland (693.000) het meest in trek. RTL Late Night haalde met 487.000 kijkers de top 25 niet.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 9 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL