De kijkcijfers van maandag 6 augustus 2018 (SKO)
Het dagelijkse SBS 6-programma House of Talent, een nieuwe versie van het vroegere Starmaker, is maandagavond dramatisch van start gegaan. Er keken om zeven uur slechts 187.000 mensen naar de première, goed voor 6,4 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Vanwege de hittegolf buiten kon een slechte start niet uitblijven. Wellicht had SBS 6 er beter aan gedaan om de première van zo’n belangrijk project uit te stellen tot een gunstiger moment.
House of Talent wordt omringd door de programma’s Lucky 13 en Utopia. Daar keken respectievelijk 145.000 mensen (5 procent) en 400.000 mensen (10 procent) naar.
Al met al is het dus flink teleurstellend voor SBS 6. House of Talent is een groot project, maar er kijkt vooralsnog bijna niemand naar; er werd niet eens een plek in de kijkcijfer top 25 behaald. Hopelijk voor de zender trekt het kijkersaantal de komende tijd een beetje bij.
NPO 1 was de winnaar op prime time. Groeten van MAX scoorde 1 miljoen kijkers (23 procent) en We Zijn Er Bijna had er zelfs 1,2 miljoen (29 procent).
Verder blijft ook De Slimste Mens op NPO 2 het goed doen. Ditmaal keken er 929.000 mensen (21 procent) naar.
Het brons op prime time was voor RTL 4. Helemaal Het Einde trok 474.000 kijkers (11 procent) en Het Italiaanse Dorp: Ollolai scoorde 480.000 kijkers (11 procent).
Verder deed vooral SBS 6 het goed. Mr. Frank Visser Doet Uitspraak noteerde 310.000 kijkers (7 procent).
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met Wielrennen EK Baan: 327.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Prometheus: 257.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Officer and a Gentleman: 221.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Karate Kid: 197.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Bonnie and Clyde: 146.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met America’s Next Top Model: 78.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (801.000), Zesuurjournaal (749.000), EenVandaag (604.000), EK Zwemmen (552.000), RTL Boulevard (519.000), Utopia (400.000), Editie NL (395.000) en M (382.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (764.000), Laat op Eén (756.000), TV Show (522.000), Nieuwsuur (476.000) en Shownieuws (405.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 10 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.