De kijkcijfers van vrijdag 18 november 2016 (SKO)
De SBS 6-programma’s Roy Donders: Stylist van het Zuiden en Oh Obesitas blijven kansloos tegenover The Voice of Holland op RTL 4. Beide programma’s noteerden vrijdagavond opnieuw een laagterecord. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Roy Donders: Stylist van het Zuiden gleed uit naar slechts 252.000 kijkers en 3,6 procent marktaandeel, waarna Oh Obesitas genoegen moest nemen met een score van slechts 207.000 kijkers en 3,1 procent marktaandeel.
Het zijn enorm teleurstellende scores, omdat SBS 6 deze cijfers makkelijk had kunnen treffen door een herhaling van een Amerikaanse film te programmeren. Beide programma’s scoren ver beneden het zendergemiddelde, dat vorige week nog op 11 procent lag.
Vorige week greep SBS 6 in op de vrijdagavond door de programma’s van Donders en de dikke Hagenezen om te ruilen, maar dat heeft niet gewerkt. Sterker nog: de kijkcijfersdaalden verder.
RTL 4′s The Voice of Holland blijft eenzaam aan kop. Ditmaal keken er 2,8 miljoen mensen (40 procent). NPO 1 bood het meest bekeken alternatief: Witse kwam uit op 1,4 miljoen kijkers (20 procent) en Eén tegen 100 op 1,2 miljoen kijkers (18 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Twee voor twaalf met 789.000 kijkers (11 procent) op NPO 2 en Nieuwsuur met 497.000 kijkers (8 procent) op NPO 2.
De meest bekeken prime-time-uitzendingen op de kleinere zenders van RTL en SBS waren Voetbal Inside met 402.000 kijkers (6 procent) op RTL 7, Grand Slam Darts met 393.000 kijkers (8 procent) op RTL 7 en NCIS: New Orleans met 287.000 kijkers (4 procent) op Net5.
RTL 5 zakte volledig door het ijs en trok slechts 48.000 kijkers (0,7 procent) met Ibiza 24/7.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), GTST (1,5 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (936.000), Gesprek met premier (909.000), Editie NL (806.000), Sinterklaasjournaal (618.000) en Utopia (537.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren RTL Late Night (1,3 miljoen), Erica op reis (905.000), Pauw (817.000), Hart van Nederland (681.000) en Shownieuws (549.000) het meest in trek.
RTL 4 marktleider
RTL 4 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, NPO 1 pakt zilver met 22 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL