Het is ongelooflijk onverstandig dat RTL samen met Sire bewust nepnieuws heeft verspreidt. Dat vindt mediakenner Marianne Zwagerman, zegt ze in haar column op BNR. The Good Life Agency, het bedrijf waar mensen terecht zouden kunnen om een beter imago te kopen, is onderdeel van een campagne van Sire, werd donderdag onthuld in RTL Late Night. “RTL en Sanoma gingen akkoord met het plan om het nepbericht over The Good Life Agency via de media te verspreiden.“
Directeuren van zowel RTL als Sanoma zitten in de directie van SIRE en besloten het spelletje mee te spelen. Zwagerman: “Ze spanden zelfs LINDA, RTL Boulevard en RTL Late Night voor het reclamekarretje.”
Allemaal brachten ze het nieuws over The Good Life Agency. “Een bijzonder domme beslissing in deze tijd waar de geloofwaardigheid van media zo onder vuur ligt en nepnieuws hét thema is.”
De redactie van de NOS vroeg SIRE nota bene meerdere keren of zij achter de Good Life Agency zaten. “SIRE ontkende en verspreidde dus, met medeweten van Sanoma en RTL, nepnieuws. Mediabedrijven zou beter moeten weten.”
“Je bent een rund als je met je geloofwaardigheid stunt“,aldus Zwagerman, verwijzend naar de beroemdste campagne van SIRE: ‘Je bent een rund als je met vuurwerk stunt.’
Foto: RTL