Martijn van Dam weet een van zijn grootste criticasters, Marianne Zwagerman, niet te overtuigen met zijn digitale visie voor de NPO waar hij een jaar lang over heeft nagedacht. Dat laat de mediakenner weten in haar column bij BNR Nieuwsradio. Van Dam is nu een jaar lang NPO-bestuurder. Als houder van de portefeuille technologie en innovatie is hij dé man die de publieke omroep moet leiden in dit nieuwe digitale tijdperk. Na een jaar laat de voormalig PvdA’er zijn visie los.
Het was het afgelopen jaar stil, heel stil, rondom Van Dam. “Ik heb het afgelopen jaar gebruikt om de omroepwereld van binnenuit te leren kennen en een visie te ontwikkelen op de toekomst“, zegt hij in een blogpost op de NPO-site.
Zijn visie is dat de NPO op een andere manier moet omgaan met data die wordt gebruikt om gebruikers een persoonlijke ervaring te bieden. Videodiensten als Netflix en YouTube hebben sterke algoritmen om gebruikers aanbevelingen te doen, maar de NPO komt met een ander algoritme.
Van Dam: “Door data-algoritmen van de grote internationale platforms ervaren we steeds minder samen. Wij willen daar als NPO tegenwicht aan bieden. Met algoritmen die juist maatschappelijk nuttig zijn, die je helpen om je te verdiepen en je blik breed te houden. Daarmee blazen we je filterbubbel op: bij ons wordt niet je blik vernauwd, wij helpen je juist om ‘m te verbreden!”
Hij verduidelijkt in NRC: “We willen tegen mensen kunnen zeggen: ‘Je hebt dit gekeken, we willen ook de andere kant van het verhaal laten horen’. Dat is onze maatschappelijke functie: verbinden door zo breed mogelijk te informeren.”
Reactie Zwagerman
Heeft Van Dam hier nu een jaar over na moeten denken? Zwagerman fronst haar wenkbrauwen. In haar BNR-column: “Hij had een jaar nodig om zich ‘onder te dompelen’ als nieuw lid van de Raad van de Bestuur. Bij een normaal bedrijf lig dan al lang op je kont buiten, maar bij de NPO kwam Martijn van Dam ermee weg.”
“Zijn visie op een toekomstbestendige NPO lijkt beperkt tot de ontwikkeling van een afwijkend algoritme waarmee hij de ‘bubbel’ van de kijker op wil blazen.”
Dat Van Dam kijkers met een VPRO-profiel wil laten kijken naar WNL-items vindt Zwagerman niet het ei van Columbus. Dezelfde soort experimenten lopen al bij BNR, Facebook en zelfs de NOS, benadrukt ze.
“De NOS testte vorig jaar al eens met zo’n opzet maar die werkte niet, geconfronteerd worden met tegengestelde meningen vergrootte juist het onbegrip voor elkaar. Iets wat je ook elke dag op Twitter kunt waarnemen. Daar zou Van Dam misschien eens vaker moeten kijken want de digitale baas van de NOS moest de NPO medewerkers via tweets wijzen op de test uit 2017. Dan gaat er iets mis in je visieontwikkelbubbel.”
Lees ook:
‘Martijn van Dam als NPO-bestuurder enorme miskleun’ (5 juli 2017)
Radioclash: Frans Klein boos op Marianne Zwagerman (30 augustus 2017)
‘Martijn van Dam incompetent als bestuurder NPO’ (4 juli 2018)
Klik hier om een reactie achter te laten.