Nieuwe initiatieven van de NPO, zoals een nieuwe zender, site of radiokanaal, worden onderhevig aan een strengere goedkeuringsprocedure. Voortaan geven niet alleen het Commissariaat voor de Media en de Raad voor Cultuur hun oordeel, maar ook de Autoriteit Consument en Markt. Dat heeft staatssecretaris Sander Dekker (Media) laten weten. Het ACM moet in kaart gaan brengen wat het effect van een nieuwe dienst is op het aanbod van commerciële partijen in de markt.
Steeds meer mensen kijken programma’s op een telefoon of tablet, wanneer ze willen. Dekker vindt het goed dat de NPO daarop inspeelt, maar benadrukt ook dat de publieke omroep niet alles kan doen en ondernemen.
“Het kan niet zo zijn dat de NPO met belastinggeld aanbod maakt waardoor andere mediapartijen het loodje leggen. Voor een pluriforme mediasector is het van levensbelang dat commerciële aanbieders een gezond bedrijf kunnen voeren.”
Bij de goedkeuring van nieuwe diensten van de NPO gaat het om de balans tussen de publieke waarde van een nieuwe zender en eventuele marktverstoring, aldus de staatssecretaris.
De ACM gaat in de toekomst daarom de markteffecten van een nieuw aanbodkanaal analyseren zodat dit beter meegewogen kan worden bij een besluit of de NPO toestemming krijgt voor een nieuw aanbodkanaal.
De uitbreiding van de procedure is mede tot stand gekomen na overleg met de NPO, vertegenwoordiging van de dagbladpers en commerciële omroepen.
Een andere wijziging is dat marktpartijen eerder in de procedure de kans krijgen om hun visie te geven op een nieuw aanbodkanaal van de publieke omroep.
Een deel van de nieuw werkwijze vraagt om een wetswijziging. Dekker stelt de Tweede Kamer voor om waar mogelijk alvast de nieuwe werkwijze te hanteren.
Foto: NPO