De kijkcijfers van vrijdag 18 januari 2019 (SKO)
Peter Hein van Mulligen, hoofdeconoom van het CBS, heeft vrijdagavond voor het oog van 1,9 miljoen kijkers (29 procent) het dertiende KRO-NCRV-seizoen van De Slimste Mens gewonnen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Slimste Mens was niet alleen de grote winnaar op prime time – de quiz versloeg The Voice en Flikken – maar noteert ook zijn meest bekeken aflevering ooit. Er keken namelijk nog nooit eerder meer dan 1,9 miljoen mensen naar de Philip Freriks-show.
Tot nu toe stond het record op ruim 1,8 miljoen kijkers voor de finale van het negende seizoen. In totaal, inclusief de finale van gisteren, scoorden drie afleveringen meer dan 1,8 miljoen kijkers.
Na De Slimste Mens bleven er nog 654.000 kijkers (11 procent) hangen voor het programma Napoleon in Holland.
De nummer twee op prime time was het avondvullende The Voice of Holland met bijna 1,8 miljoen kijkers (29 procent) op RTL 4.
Het brons is voor NPO 1. Dat station trok met de politieserie Flikken Maastricht 1,3 miljoen kijkers (20 procent), terwijl Droomhuis Gezocht er aansluitend 1 miljoen (17 procent) had.
Verder haalde geen enkele andere zender op prime time een plek in de kijkcijfer top 25. Veronica valt er nét buiten met 451.000 kijkers (7 procent) voor Veronica Inside.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met De Meldkamer: 288.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Louis Theroux: 249.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Criminal Minds: 215.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Deurwaarders: 138.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met First Sunday: 110.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Behind the Candelabra: 97.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), Hal acht nieuws (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Gesprek met premier (977.000), GTST (840.000), RTL Boulevard (744.00), Editie NL (548.000) en BinnensteBuiten (508.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Jinek (885.000), RTL Late Night met Twan Huys (808.000), Eredivisie op vrijdag (732.000), Hart van Nederland (666.000), Nieuwsuur (536.000) en Shownieuws (533.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 22 procent en NPO 2 brons met 11 procent.
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Klik hier om een reactie achter te laten.